در این مطلب قصد داریم ویژگی و مشخصات یک قفل با کیفیت و مرغوب به خصوص ویژگی های قفل کتابی را برای شما شرح بدهیم. تهیه و خرید یا حتی فروش یک قفل با کیفیت مسئله بسیار با اهمیتی می‌باشد ؛ به همان دلایل روشنی که خرید قفل و تشخیص کیفیت آن آنچنان مهم می‌باشد که در کلمات نمیگنجد !
  1. -     برنج بودن بدنه و اجزای داخلی قفل
  2. -     روکش دار بودن قفل 
  3. -     محفظه ورودی کلید و زبانه قفل در یک جهت باشند.
  4. -     نقطه قفل شدن در وسط زبانه قرار گرفته باشد. 

 

از قفل های کتابی می‌توان به عنوان یکی از پرکاربردترین قفل های موجود در بازار یاد کرد که اگر دقت کنیم همه ما با احتمالی بالا در طول روز بار ها و بارها با آن ها برخورد خواهیم کرد؛حتی ممکن است که خود ابزار فروشان برای محافظت از اموال مغازه خود از انواع قفل کتابی استفاده کنند.
قفل های کتابی انواع بسیار متفاوت و پر شمار دارند که هرکدام از ایمنی متفاوتی برخوردار می‌باشد. قفل های کتابی را بر اساس جنس بدنه و کلید؛ برنج ، فولاد ، آهن یا بر اساس نوع بدنه آن ؛ روکش دار ، بدون روکش ، ضد اسید و یا حتی بر اساس انواع کلید های آن؛ ساده ، کامپیوتری(رمز دار) ، چهارپر و... طبقه بندی میکنند.
ما در ادامه این مقاله با اشاره به چهار مورد، به چگونگی تشخیص با کیفیت ترین قفل های کتابی خواهیم پرداخت.
 

یک خلاصه سریع و مفید!

 
تا به حال فکر کرده بودید که قفل ها ، این محصولات ویژه و دوست داشتنی، چند بار جان و مال شما را از خطر حفظ کرده‌اند؟ مثلا چند بار سارقان به قصد اموال شما نزدیک شده اند و یک قفل با کیفیت داستان را تغییر داده است؟ در تصویر زیر اشاره‌ای گذرا به حیاتی ترین نکاتی که باید در خرید قفل بصورت تکی یا خرید عمده قفل داشته باشید، کرده‌ایم. ابزار عمده را تا انتهای این مقاله دنبال کنید تا همیشه در امان باشید!
 
                                چگونه یک قفل با کیفیت خریداری کنیم


جنس بدنه قفل کتابی با کیفیت

 
جنس بدنه قفل کتابی با کیفیت خرید عمده قفل
 
بهترین جنس بدنه برای قفل چیست ؟
جنس بدنه یک قفل با کیفیت بدون شک برنج است .

قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره‌ای داشته باشیم که جنس بدنه، اجزای داخلی قفل و همچنین کلید آن یکی از تاثیرگذارترین عامل های مرغوبیت و ایمنی یک قفل کتابی خواهد بود. تجربه به ما نشان داده است قفل هایی که جنس بدنه و اجزای داخلی آن از برنج ساخته شده‌ است از ایمنی بیشتری برخوردار خواهند بود و همچنین باید در نظر داشته باشید که کلید هایی با جنس برنج کمترین میزان ساییدگی را در طول زمان از خود نشان داده‌اند.


مقایسه قفل روکش دار و قفل بدون روکش

 
مقایسه قفل روکش دار و قفل بدون روکش
 
چرا قفل روکش دار ایمنی بیشتری دارد ؟
ساچمه های درونی در قفل های بدون روکش قابل دیدن میباشند و به راحتی دریل میشوند !
 
دومین عامل تاثیرگذار بر کیفیت و ایمنی قفل های کتابی تمایز میان قفل های کتابی روکش دار و بدون روکش می‌باشد. برای توضیح این عامل در ابتدا فرض را بر همجنس بودن هر دو قفل خواهیم گذاشت؛ بطور مثال بدنه هر دو قفل از جنس برنج باشند.
قفل کتابی بدون روکش که از جنس برنج ساخته شده باشد از ایمنی خوبی برخوردار خواهد بود اما با کمی دقت به پشت قفل متوجه می‌‌شویم که ساچمه های درون قفل مشخص و قابل دیدن خواهند بود؛ همین ویژگی باعث می‌شود که سارقان می‌توانند به کمک دریل ساچمه های درون قفل را سوراخ کرده سپس فنر ساچمه ها را خارج کرده و در نهایت قفل را باز کنند. اما این نقصان توسط سازنده ها در قفل های روکش دار  بر طرف شده و همچنین باید اشاره کرد که قفل های روکش دار در برابر عوامل بیرونی مانند : آتش سوزی، برش،اسید و..و نیز دارای مقاومت بیشتری باشند.


جهت ورودی کلید و زبانه یک قفل با کیفیت

 
جهت ورودی کلید و زبانه به قفل کتابی
 
جهت ورودی کلید و زبانه در کیفیت قفل موثر است ؟
بله برای تشخیص یک قفل با کیفیت حتما به هم جهت بودن زبانه و ورودی کلید دقت کنید !
 
به عنوان عامل مهم و تاثیرگذار بعدی باید به هم جهت بودن محفظه ورودی کلید و زبانه قفل اشاره کنیم. هم جهت بودن محفظه ورودی کلید و زبانه قفل تا حد بسیار زیادی در تشخیص قفل با کیفیت به ما کمک خواهد کرد. درواقع به عبارتی دیگر هم جهت بودن این دو بخش قفل به ۳ دلیل مهم میتواند سرنوشت یک قفل با کیفیت را رقم بزند :
 
  1. در ساختمان یک قفل کتابی در صورتی که محفظه ورودی کلید و زبانه قفل هم جهت نباشند ، عموما برای هدایت میله قفل از فنر استفاده می‌شود که در این صورت مشکلاتی امنیتی بوجود خواهد آمد : بطور مثال این امکان وجود دارد که با وارد کردن ضربات خاصی به بدنه قفل ، فنر آن با مشکل مواجه شود و میله از جای خود بیرون بزند
  2. اگر یک قفل کتابی در ساختمان داخلی خود برای هدایت میله ،‌ از فنر استفاده کرده باشد ، قفل بدون آنکه نیازی ضروری به کلید داشته باشد میتواند بسته و قفل شود. در این حالت قطعا برای شما تا به امروز پیش آمده است که کلید خود را در پشت درب های بسته شده فراموش کرده باشید!!! اما درصورت هم جهت بودن زبانه و محفظه ورودی یک قفل با کیفیت به دلیل استفاده نکرده از فنر ، شما برای بستن قفل حتما به کلید آن احتیاج پیدا خواهید کرد و در این صورت احتمال فراموش کردن کلید به صفر خواهد رسید!
  3. همانطور که گفتیم در حالت هم جهت نبودن محفظه ورودی و زبانه در ساختمان قفل لاجرم از فنر استفاده می‌شود ،‌به همین دلیل در صورت اره کردن یک طرف میله قفل ، میله به سرعت از جای خود خارج می‌شود اما اگر محفظه ورودی کلید و زبانه قفل کتابی هم جهت باشند ،‌به دلیل استفاده نکردن از فنر ،‌برای خارج کردن میله باید دو طرف آن بریده شود که به مراتب دشوار تر خواهد بود و طبیعتا امنیت بیشتری را برای شما به ارمغان خواهد آورد!

مشاهده فیلم رابطه کلید و قفل
 

محل قفل شدن قفل کتابی

 
محل قفل شدن قفل کتابی
 
آخرین عاملی که در این پست برای شما عزیزان مطرح خواهیم کرد وسط قرار گرفته شدن محل قفل شدن می‌باشد.برای تشخیص محل قفل شدن باید به چند نشانه دقت نمایید:
در صورتی که زبانه قفل بیرون باشد، اگر کلید را در قفل بچرخانیم، کلید در جا کلیدی حرکت نمی کند و کلید تنها در صورتی حرکت میکند که زبانه تا انتها کاملا داخل رفته باشد پس در نتیجه هیچ گاه کلید خود را فراموش نخواهیم کرد چرا که قفل بدون کلید بسته نمی شود.
نشانه ی دیگر این است که در انتهای مکانی که زبانه درون آن قرار گرفته‌است هیچ ساچمه ای وجود ندارد.در این نمونه اگر میله قفل بریده شود هم، باز قفل باز نمی شود و سارقان تنها درصورتی می‌توانند از قفل خلاص شوند که هم ابتدا و هم انتهای زبانه را برش بزنند که هم کاری به شت زمان بر می‌باشد و هم ممکن است که از این ویژگی تعبیه شده اطلاعی نداشته باشند.
 
اگر کلیدت رو گم کردی، اینجا کلیک کن. [ ۳ روش تضمینی آموزش باز کردن قفل بدون کلید ! ]
 
 

جمع بندی

 

نشانه هایی که مشخص می کند قفل در وسط زبانه عمل میکند:

- در صورتی که زبانه قفل بیرون باشد، اگر کلید را در قفل بچرخانیم، کلید در جا کلیدی حرکت نمی کند. و در صورتی کلید حرکت میکند که زبانه کاملا تا انتها داخل رفته باشد. در نتیجه هیچ گاه کلید خود را فراموش نمیکنیم و به دردسر نمیفتیم، چرا که قفل بدون کلید بسته نمی شود. پس برای قفل کردن درب حتما باید کلید خود را به همراه دشته باشیم.

- نشانه ی دیگر آن، این است در انتهای مکانی که زبانه درون آن قرار می گیرید هیچ ساچمه ای وجود ندارد.

 در این نمونه اگر میله قفل بریده شود هم، باز قفل باز نمی شود مگر آنکه ابتدا و انتهای زبانه بریده شود،

بریدن انتها و ابتدای میله قفل زمان بر است، و هم از طرفی دیگر ممکن است خوش شانس باشیم که سارق از این موضوع اطلاعی نداشته یاشد.

 در صورت دارا بودن تمام موارد بالا و هم چنین کتابی بودن قفل، امنیت قفل بالا تر است چرا که هم جای برش و هم اهرم کردن در قفل کتابی کمتر میباشد.

در صورتی که جنس کلید های قفل مورد نیز از برنج باشد، ساییدگی در اجزای قفل وجود نخواهد داشت.

( در صورتی که کلیدهای قفل مورد نظر از جنس آهن باشند به مرور زمان کلید ساییده شده و نمی تواند ساچمه های درون قفل را تکان دهد و باز شدن قفل را دچار مشکل می کند)

 

 

*موارد ذکر شده در مورد قفل اتاقی، حیاطی و کمدی هم صادق است.*