شما با معرفی شخص یا گروهی که هیچ شناخت و تصوری از انواع پیچ گوشتی نداشته باشند میتوانید از ما جایزه نفیسی دریافت کنید. پیچ گوشتی یا همان ابزاری پرمصرف به استفاده ساده که بر روی حفره های موجود در سر یک پیچ منطبق شده با چرخیدن در جهت عقربه های ساعت و یا مخالف آن پیچ را باز یا بسته می‌کند.
این مقاله بعد از توضیح کوتاه ساختار کلی تمام پیچ گوشتی ها به توضیح انواع و کاربرد هرکدام از پیچ گوشتی های ساخته و استفاده شده خواهد پرداخت:
 
  • پیچ گوشتی تخت
  • پیچ گوشتی فیلیپس
  • پیچ گوشتی چهارسو
  • پیچ گوشتی ستاره‌ای
  • پیچ گوشتی آلن
  • پیچ گوشتی مربع
  • پیچ گوشتی سه پر
  • پیچ گوشتی ترک متر
  • پیچ گوشتی آهن ربایی
  • پیچ گوشتی عایق
  • پیچ گوشتی دقیق
  • پیچ گوشتی چند سر

 

انواع پیچ گوشتی و کاربرد هرکدام

 

ساختار پیچ گوشتی

 
ساختار پیچ گوشتی
 
در ابتدا کمی به ساختار کلی پیچ گوشتی که نسبتا در تمام پیچ گوشتی ها مشترک می‌باشد خواهیم پرداخت :
 
پیچ گوشتی ها عموما از سه قسمت اصلی تشکیل می‌شوند :
 
- دسته
- میله محور
- سری
 

دسته پیچ گوشتی 

 
دسته پیچ گوشتی
 
دسته پیچ گوشتی قسمتی مهم از ساختار اصلی پیچ گوشتی هاست که میتواند میزان کارایی پیچ گوشتی و راحتی کاربر حین استفاده را فراهم آورد. دسته پیچ گوشتی هم از لحاظ طراحی ارگونومیک و هم از نظر جنس بسیار اهمیت دارد. دسته پیچ گوشتی باید طوری طراحی و ساخته شده باشد که کمترین میزان لغزش و سر خوردگی از دست کاربر حین استفاده از آن را بوجود آورد. جنس دسته پیچ گوشتی معمولا ترکیبی می‌باشد شامل : پلاستیک سخت و لاستیک، همچنین روی آن را با لایه‌ای نرم از لاستیک گرما دیده می‌پوشانند.
 
مواظب باشید که بدون رعایت نکات ایمنی به هیچ عنوان نباید دست به فعالیت فنی خود بزنید؛ برای کسب اطلاعات از نکات ایمنی پیچ گوشتی بر حتما به مقاله نکات ایمنی در استفاده از ابزار های دستی مراجعه فرمایید.
 

میله محور پیچ گوشتی ( شفت یا شنک ) 

 
میله پیچ گوشتی شفت پیچ گوشتی ابزارعمده
 
میله محور که به عنوان شفت یا شنک نیز شناخته می‌شود فاصله میان دسته و سری پیچ گوشتی را پر میکند و معمولا از جنس فولادی سخت ساخته می‌شود تا در اثر فشار چرخش خم نشود و یا تغییر شکلی ندهد. چونکه ممکن است شرایطی بوجود آید که برای چرخاندن پیچ گوشتی به نیرویی افزون بر دست و بازو های خود نیاز مند باشیم و بخواهیم از آچار برای چرخاندن آن استفاده کنیم شفت را معمولا گرد یا شش گوشه می‌سازند.
 
قبل از استفاده از ابزار های دستی نباید به هیچ عنوان دستکش های ایمنی خود را فراموش کنید؛ برای انتخاب مناسبت ترین دستکش ایمنی با فعالیت خود به مقاله توضیح کامل مهم ترین انواع دستکش های ایمنی سر بزنید.
 

سری پیچ گوشتی

 
سری پیچ گوشتی نوک پیچ گوشتی
 
بسته به انواع مختلف پیچ گوشتی، که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، سری پیچ گوشتی میتواند به میله محور متصل یا جدا باشد.
مواد و آلیاژ هایی که در ساخت سری پیچ گوشتی استفاده می‌شوند :
- استیل ضد زنگ
- فولاد تند بر یا HSS
- تیتانیوم
- S2
- CVM
- دیگر فلزات اشباع نشده (از فلزات اشباع نشده برای کاهش خطر برق گرفتگی استفاده می‌شود)
 

پیچ گوشتی تخت (پهن یا دو سو)

 
پیچ گوشتی تخت پیچ گوشتی دو سو
 
پیچ گوشتی تخت یا پیچ گوشتی دو سو یکی از معروف ترین انواع پیچ گوشتی هاست که به احتمال زیاد هرکدام از ما در طول عمر خود حداقل چند باری با آن مواجه شده و از آن استفاده کرده‌ایم. سری این پیچ گوشتی شبیه به خط صافی بوده که درون شکاف های پیچ قرار گرفته و به ما امکان باز یا بسته کردن آن را می‌دهد.
 
بعد از آنکه ییچ گوشتی متناسب با فعالیت خود را انتخاب کردید،‌ باید بهترین پیچ مخصوص به خود را پیدا کنید؛ در این راستا میتوانید با مراجه به مقاله پیچ چیست با سادگی هرچه تمام تر، مناسب ترین پیچ را انتخاب نمایید.
 

پیچ گوشتی فیلیپس

 
پیچ گوشتی فیلیپس
 
پیچ گوشتی فیلیپس ویژگی منحصر به فردی در میان انواع پیچ گوشتی دارد ؛ سری این نوع پیچ گوشتی به شکل علامت مثبت (+) بوده و در نسبت با پیچ گوشتی دو سو گشتاور بیشتری ایجاد میکند.
 

پیچ گوشتی چهارسو 

 
 
پیچ گوشتی چهار سو با ابزارعمده از بازار خرده نگیر
 
نوع تکامل یافته تر پیچ گوشتی فیلیپس، پیچ گوشتی چهارسو می‌باشد. این نوع پیچ گوشتی نسبت به پیچ گوشتی فیلیپس از چهار شیار ضربدر مانند بیشتر برخوردار است که میزان سر خوردن را کاهش می‌دهد.
 

پیچ گوشتی ستاره ای

 
پیچ گوشتی ستاره ای
 
پیچ گوشتی ستاره ای که با نام تجاری پیچ گوشتی ترکس نیز شناخته می‌شود در کارهایی نظیر مکانیکی به کاربر اطمینان بیشتری از اعمال گشتاور لازم و بهینه را خواهد داد.
 

پیچ گوشتی آلن

 
پیچ گوشتی آلن
 
پیچ گوشتی آلن که شاید شما بیشتر با نام آچار آلن آن را بشناسید برای باز یا بسته کردن پیچ های شش گوشته کاربرد دارد.
 

پیچ گوشتی مربع

 
پیچ گوشتی مربع
 
پیچ گوشتی های مربع برای پیچ هایی که انتهای آنان به شکل مربع می‌باشند طراحی شده که به کاهش لغزش، سرخوردن و افزایش گشتاور کمک بسازیی می‌کند.
 

پیچ گوشتی سه پر

 
پیچ گوشتی سه پر
 
پیچ گوشتی سه پر ابزاری ظریف و تخصصی بوده و برای باز یا بسته کردن پیچ دستگاه هایی نظیر: دوربین، کنسول بازی و تلفن استفاده می‌شود.
 

پیچ گوشتی ترک متر

 
پیچ گوشتی ترک متر
 
پیچ گوشتی ترک متر با کمک کلاچ محدود کننده گشتاور برای محکم کردن پیچ ها بدون کوچکترین آسیب وارد شده به پیچ ها کاربرد دارد.
 

پیچ گوشتی بوکس

 
پیچ گوشتی بوکس
 
با پیچ گوشتی بوکس جهت وارد شدن به پیچ را مشخص و محدود میکنید. این نوع پیچ گوشتی به نحوی طراحی شده است که در صورت وارد شدن نیرو در جهت مخالف آزاد شده و تغییری ایجاد نمیکند. نام آن نیز به دلیل شباهت دسته آن با دسته آچار بوکس انتخاب شده است.
 

پیچ گوشتی آهن ربایی

 
پیچ گوشتی آهن ربایی
 
در مواردی که اندازه پیچ بسیار کوچک بوده و امکان افتادن، گم شدن یا دشواری در جای‌گذاری آن وجود دارد میتوان از پیچ گوشتی هایی استفاده کرد که سری آن نوعی آنهربا می‌باشد و دقیقا برای همین شرایط ساخته شده استفاده نمود.

پیچ گوشتی عایق

 
پیچ گوشتی عایق
 
همانطور که از نام این نوع از پیچ گوشتی مشخص می‌باشد در راستای افزایش ایمنی این پیچ گوشتی از مواد عایق و غیر رسانایی نظیر لاستیک ساخته شده و در هنگام کار های برقی از شما عزیزان محافظ بیشتری می‌کند.
 

پیچ گوشتی دقیق

 
پیچ گوشتی دقیق
 
برای باز یا بسته کردن پیچ های بسیار ظریف و ریز مثل پیچ های موبایل یا ساعت از این پیچ گوشتی دقیق استفاده می‌شود.
 

پیچ گوشتی چند سر 

 
پیچ گوشتی چند سر
 
پیچ گوشتی چند سر بسیار پر کاربرد می‌باشد. در این مدل از پیچ گوشتی ها میتوان سری را از نوک پیچ گوشتی جدا کرده و با سری مناسب تری، نسبت به اندازه و مدل پیچ، جایگزین کرد.
 

خرید پیچ گوشتی شارژی

 
خرید پیچ گوشتی شارژی
 
بگذارید راستش را به شما بگوییم؛ درست است که پیچ گوشتی ابزاری ساده بنظر میرسد و همه ما کار کردن با آن را آموخته‌ایم و حتی ممکن است که بگویید «میله‌ای فلزی را در سوراخ های تعبیه شده بر سر پیچ چفت میکنیم و آن را خواهیم چرخاند، نمیخواهیم که آپولو به فضا بفرستیم، اگر هم که پیچ گوشتی شارژی باشد و خودش بچرخد که دیگر چه بهتر، نور علی نور!» اما ماجرا به همین سادگی ها نیست با نگاهی گذرا به اینفوگرافیک تهیه شده در پایین این پاراگراف با عنوان «راهنمای خرید پیچ گوشتی شارژی» در میابید که برای خرید پیچ گوشتی شارژی چه مسیر پر پیچ و خمی در انتظار شماست. البته که تیم ابزار عمده در این مسیر سخت و دشوار تهیه پیچ گوشتی شارژی به شما یاری خواهد رساند و همچنین اطمینان بهترین و تضمینی ترین خرید عمده ابزاری را نیز، به شما خواهد داد.
 
خرید عمده پیچ گوشتی شارژی
 
 

با ابزارعمده از بازار خرده نگیر

 
ابزارعمده یک پلتفرم اینترنتی می‌باشد که بصورت تخصصی بر ساده سازی و سرعت بخشیدن به فرایند خرید عمده ابزار و یراق تمرکز میکند. برای سفارش و خرید عمده یراق و ابزار مورد نیاز خود دیگر لازم به صرف زمان و از همه مهمتر هزینه های واسطه گری نیست. شما میتوانید با مراجعه به صفحه برند های ابزارعمده و دریافت لیست قیمت به روز تامین کنندگان اصلی کالا ( وارد کننده و تولید کننده ) محصولات خود را بصورت عمده و با قیمتی دقیقا منطبق بر قیمت نهایی تامین کننده اصلی کالا ، خریداری کنید. در ابزار عمده نیازی به حضور فیزیکی و پرداخت هزینه های گزاف واسطه گری نیست ؛ با ابزارعمده از بازار خرده نگیر .