قیچی مفتول بر ابزاریست که با استفاده از قواعد اهرم ها در مواقعی که نیاز به بریدن قطعه فلز های ضخیم، قفل، زنجیر، فنس های فلزی و حتی پیچ ها می‌باشد به کمک ما آمده و کار را بسیار ساده میکند. ابزار های دیگری نظیر اره نیز ممکن است در مواقعی کارایی مشابهی داشته باشند اما به یاد داشته باشید که قیچی مفتول بر نیاز ما را با سرعت بسیار بیشتری بر طرف می‌سازد.
قیچی های مفتول بر با دسته های بلند خود و لوله های ترکیبی نیروی وارد شده افزایش می‌دهد.برای مثال میتوان گفت که یک قیچی مفتول بر معمولی میتواند نیروی ما را در بریدن قطعات ضخیم فلزی تا ۱۰۰ برابر افزایش دهد. در نظر داشته باشید که هرچه طول دسته های مفتول بر بلند تر باشد میزان افزایش نیروی ما به وسیله این ابزار نیز افزایش بیشتری خواهد داشت. این وسیله در ابعاد گوناگونی عرضه می‌شود که شما میتوانید بر حسب نیاز خود قیچی مفتول بری با طول مناسب را تهیه کنید.
در حالت کلی میتوان گفت :
مفتول بر هایی با طول ۳۰ الی ۳۵ سانتی متر برای ضخامت ۳.۵ میلی متر
مفتول بر هایی با طول ۴۵ الی ۶۰ سانتی متر برای ضخامت ۱۰ میلی متر
و مفتول بر هایی با طولی بیشتر از ۷۵ سانتی متر برای میله های ضخیم فولادی یا مسی استفاده می‌شوند.
همچنین قبل از تهیه و استفاده از قیچی های مفتول بر باید توجه داشته باشید که این وسیله بیشتر برای تخریب استفاده می‌شود و در واقع چیزی که با قیچی مفتول بر، بریده شود تقریبا کارایی خود را از دست می‌دهد.
و در آخر نیز در صورتی که از این ابزار برای بریدن مفتول هایی حاوی جریان الکتریسیته استفاده میکنید بهتر است مدل هایی از آن را تهیه نمایید که از دسته هایی با جنس فایبرگلاس ساخته شده‌اند.
 
ما در ادامه این مقاله به انواع قیچی های مفتول بر و کارایی هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

دسته بندی مفتول بر ها بر اساس مدل تیغه های آن

در ابتدا به توضیح تفاوت تیغه در مفتول بر ها خواهیم پرداخت.

تیغه وسط تیز

رایج ترین نوع قیچی مفتول که هر دو تیغ آن تیز می‌باشد و در کار های مختلف تخریبی از آن استفاده می‌شود.

تیغه کف چین

یکی از تیغه های این نوع از قیچی مفتول بر ها تیز و دیگری تخت می‌باشد. محل برشی که این نوع ایجاد میکند از مفتول بر های تیغه وسط تیز پایین تر است و در واقع به همین دلیل در محاوره گفته می‌شود که قطعه از کف بریده می‌شود. این نوع برای بریدن پیچ و میخ های بیرون زده بسیار مناسب است زیرا که قطعه را از نزدیک ترین محل مورد نظر شما بریده و سطح برش را صاف و بدون بیرون زدگی ایجاد میکند.

تیغه های زاویه دار

هر دو تیغه در این نوع از مفتول بر خمیده بوده و دسته ها بالاتر از تیغه قرار گرفته است. کارایی این نوع شبیه به مفتول بر هایی با تیغه کف چین می‌باشد و معمولا با دسته هایی کوتاه ساخته می‌شود.

قیچی مفتول بر گاز انبری

شکل این محصول شباهت زیادی با گازانبر داشته و برای در فضاهای بسته یا بلندی که مفتول بر های معمولی کمی دشواری در استفاده بوجود می‌آورند بسیار مناسب بوده.
 
مواظب باشید که بدون رعایت نکات ایمنی به هیچ عنوان نباید دست به فعالیت فنی خود بزنید؛ برای کسب اطلاعات از نکات ایمنی قیچی مفتول بر حتما به مقاله نکات ایمنی در استفاده از ابزار های دستی مراجعه فرمایید.

قیچی مفتول بر پلیکان

تیغه های این نوع از مفتول بر ها با دسته های آن زاویه‌ای قائم بوجود آورده که به همین دلیل مخصوص استفاده در شرایطیست که نیاز به بریدن چیزی دارید که بالاتر از سر خود یا پایین تر از پاهایتان قرار گرفته است.
 

قیچی مفتول بر رو میزی

این مدل بر روی میز های کارگاهی ثابت شده و برای استفاده مداوم از قیچی مفتول بر یکی از بهترین گزینه های موجود می‌باشد.
 
قبل از استفاده از ابزار های دستی نباید به هیچ عنوان دستکش های ایمنی خود را فراموش کنید؛ برای انتخاب مناسبت ترین دستکش ایمنی با فعالیت خود به مقاله توضیح کامل مهم ترین انواع دستکش های ایمنی سر بزنید.
 

قیچی مفتول بر جغجغه‌ای

این مدل همانطورکه از نامش مشخص می‌باشد از سیستم چرخ جغجغه در ساختمان خود بهره می‌برد که برای کاهش نیروی مورد نیاز و خستگی استفاده از قیچی مفتول بر ها تولید شده است.