سیم چین یکی از اعضای دسته بندی انبر ها می‌باشد که آرواره هایش برای نگه داشتن چیزی طراحی نشده است بلکه آن ها برای بریدن سیم ساخته شده‌اند. از آنجا که عمل بریدن در سیم چین به شکل گوه اتفاق می‌افتد اینگونه میتوان گفت که آرواره های سیم چین محل مورد نظر برای بریده شدن را شبیه به یک تبر کوچک قطع میکند. یکی از نکات ایمنی رعایت شده در ساخت اکثر قریب به اتفاق سیم چین ها کشیده شدن یک روکش عایق بر روی دسته های آن می‌باشد ؛ بنابراین کسانی که قصد استفاده از سیم چین ها را داشته باشند میتوانند سیم هایی از جنس های متفاوت را قطع کنند، مثل : فولاد، برنج،‌آلومینیوم، مس و آهن. در میان ابزارآلات موجود در بازار، از ابزار هایی دیگری نظیر دم باریک و انبردست نیز میتوان برای بریدن سیم استفاده کرد اما باتوجه به طراحی مخصوص و منحصر به فرد سیم چین برای قطع کردن سیم هایی از جنس های متفاوت بهتر است برای دستیابی به قدرت و ایمنی بیشتر در کارهایی که نیاز به بریدن سیم دارد، از سیم چین استفاده نمایید.
بهتر است همین جا اشاره‌ای به خط تمایز سیم چین با یکدیگر داشته باشیم و آن این است که سیم چین ها برای بریدن نازک ترین سیم ها تا کابل های ضخیم طراحی شده‌اند و با توجه به طول دسته های آن و شکل آرواره ها دسته بندی می‌شوند. بهتر است در زمان تهیه و استفاده از هر نوع سیم چین ها به ویژگی هر کدام توجه فرمایید تا به زبانه ها فشار بیش از حد وارد نشود.
 
ما در ادامه این مقاله به توضیح انواع سیم چین ها و کاربرد هرکدام از آن ها خواهیم پرداخت.

سیم چین کف چین

 
سیم چین های معمولی با توجه به شکل گوه مانند آرواره هایشان بعد از بریدن، لبه مورد نظر را به نوعی تیز رها میکنند اما سیم چین های کف چین برای صاف شدن لبه بعد از بریدن طراحی شده است که در کارهایی مثل جواهرسازی بسیار اهمیت دارد. سیم چین های کف چین برخلاف سیم چین های معمولی که دو لبه تیز دارند از یک لبه تیز و یک لبه تخت ساخته شده است که به او امکان صاف بریدن سیم را می‌دهد.
 
قبل از استفاده از ابزار های دستی نباید به هیچ عنوان دستکش های ایمنی خود را فراموش کنید؛ برای انتخاب مناسبت ترین دستکش ایمنی با فعالیت خود به مقاله توضیح کامل مهم ترین انواع دستکش های ایمنی سر بزنید.
 

سیم چین کابل بر

 
در مقدمه این مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم که سیم چین ها با توجه به طول دسته و قدرت تیغه هایشان از یکدیگر متمایز می‌شوند. سیم چین های کابل بر با عملکردی مشابه سیم چین های معمولی اما با دسته هایی طولانی تر و تیغه هایی قدرتمند تر به شما توانایی بیشتری برای غلبه و بریدن کابل های ضخیم یا سیم هایی کلفت تر از حالت معمول می‌دهند. در میان خود سیم چین های کابل بر نیز طول های متفاوتی از دسته و تیغه هایی با قدرت متفاوت وجود دارد که شما میتوانید متناسب با نیاز خود هرکدام را تهیه فرمایید و با رعایت  نکات ایمنی از آن استفاده نمایید.
 

سیم چین کابل بر جغجغه‌ای

 
در ساختمان این سیم چین همانطور که از نام آن مشخص می‌باشد از عملکرد آچار جغجغه‌ای الهام گرفته شده‌است. در این سیم چین با فشار دادن دسته ها دهانه سفت می‌شود و باز کردن دسته ها موجب شل شدن آن نخواهد شد ؛ مگر آنکه شما دکمه مخصوص باز شدن انبر را فشار دهید. سفت شدن دهانه ها تا جایی ادامه می‌یابد که کابل بریده شود و این سیستم به شما اجازه میدهد که تنها با یک دست نیز توانایی قطع کردن یا بریدن کابل ها را داشته باشید.
 
مواظب باشید که بدون رعایت نکات ایمنی به هیچ عنوان نباید دست به فعالیت فنی خود بزنید؛ برای کسب اطلاعات از نکات ایمنی سیم چین حتما به مقاله نکات ایمنی در استفاده از ابزار های دستی مراجعه فرمایید.

سیم چین کابل بر هیدرولیک

 
با این نوع از سیم چین به راحتی میتوانید کابل های فولادی را قطع کنید و  یا ببرید. در بعضی از مدل های آن پمپ هیدرولیک داخل دسته قرار گرفته و در بعضی دیگر از مدل ها پمپ هیدرولیک با یک شلنگ به تیغه متصل می‌شود. با فشردن دسته ها، دهانه آنقدر تنگ شده تا در نهایت کابل مورد نظر بریده شود. این وسیله یکی از قدرتمندترین ابزار های موجود می‌باشد که بسته به نوع آن میتواند نیرویی در حدود ۴ تن را تولید کند.