رعایت نکات ایمنی کار بار ابزار دستی بحث بسیار با اهمیتی در کار های عملی محسوب می‌شود ،‌ چرا که ابزار دسـتی از جمله وسـایلی هسـتند کـه در همه جـا از منـازل گرفته تا اداره جـات و صنایع،  یافـت میشـوند و از آنجایی که  به وفور مورد اسـتفاده قرارمیگیرند، آسـیب های ناشـی از آنها نیز بسـیار اسـت و نیز چون دارای  تجهیزات ساده‌ای هسـتند، همواره تصور بر این است که کار با آنها خطری ندارد و هر کسی میتواند از این ابزار استفاده کند این همان دلیلی بود که گفتیم باعث میشود رعایت نکات ایمنی کار با ابزار دستی بیش از آنکه گمان میکنید اهمیت دارد. ایـن ابزار ها شـامل انواع آچـار ، انبردسـت ، پیچ گوشـتی و چکش و... میباشـد. کارگران، هنـگام کار با ابزار دسـتی باید از وسـایل حفاظت فردی مناسـب اسـتفاده کنند و به منظور جلوگیری از وارد شـدن صدمات ناشـی از  پرتاب ذرات به خود ، از حفاظ در مقابل چشم و صورت استفاده کنند.
با این مقاله تخصصی ابزار عمده در رابطه با نکات ایمنی کار با ابزار آلات دستی با ما در ادامه همراه باشید.
 
رعایت نکات ایمنی کار با ابزار دستی
 

نکات ایمنی کار با آچار

 
نکات ایمنی کار با آچار
 
یکی از معروف‌ترین ابزارآلات دسـتی ، آچارها هستند که استفاده ایمن از  آنها بستگی به این دارد که استفاده کننده در برابر خطرات احتمالی، همیشه هوشیار و آماده باشد. در هنـگام اسـتفاده از این ابزار ممکن اسـت که آنها از خـار در رفته و در نتیجه شکسـته شدنشـان، باعث صدمه بـه کاربرشـوند. بنابراین فـرد باید همیشـه احتمال رها شـدن آچار را به حداقل برساند، فرد اسـتفاده کننده باید همیشـه عیوب آچار را بازرسـی نموده و برای هـر پیچ ، از آچارمناسـب با آن استفاده نماید.
 
اگر درباره انواع آچار ها کنجکاو هستید مقاله انواع آچار لوله کشی ابزار عمده را از دست ندهید.
 

نکات ایمنی کار با انبردست

 
نکات ایمنی کار با انبردست
 
انبردست، به عنوان یک ابزار چند منظوره بررسی میشود و اغلب مواقع باتوجه به هدف اصلی از طراحی آنها، این وسـایل اشـتباه و نادرست به کار برده میشـوند. انبردسـت ها برای عمل گرفتـن و بریدن طراحی شـده‌اند و جایگزین مناسبی برای آچارها نمیباشند. چـون (فک) دهانه آنها قابل انعطاف اسـت، در هنگام کار، دهانه آنها از قطعه کار در میرود که این امر، باعث آسـیب رسـاندن به دسـت میشـود. از انبردسـت ها همچنین برای گرفتن سـر پیچ ومهره در هنگام بسـتن آنها استفاده میشود که این عمل باعث ساییده شـدن سر پیچ ها شده و استفاده از آچار برای بستن آنها را مشکل میکند و این یکی از مهم ترین مباحثی است که در زمینه نکات ایمنی کار با ابزار دستی بدان پرداخته میشود. بعضی اوقات  کناره برنده انبردسـت ها سـبب صدماتی میگـردد که این عمل بیشتر درهنگام بریدن سـیم‌های کوتاه دیده شده است.  گذاشتن یک حفاظ در بالای لبه برنده و استفاده از عینک حفاظتی، ازپرتاب براده های سیم که سبب چنین صدماتی میگردد، جلوگیری خواهد نمود. انبردست هایی که برای کار های الکتریکی به کاربرده میشـوند، بایسـتی ایزوله بوده وکارگر در هنگام کار از دستکش عایق استفاده نماید.

نکات ایمنی کار با پیچ گوشتی

 
رعایت نکات کار با پیچ گوشتی
 
پیچ گوشـتی، ازجمله پر مصرف‌ترین ابزارهای دسـتی است که گاهی به طور غلط ازآن استفاده میشود. ازجمله عمل غیر ایمن در کار با پیچ گوشتی ها استفاده از پیچ گوشتی برای سوراخ کردن، ایجاد لبه یا استفاده بهصورت سنبه است. در صورت استفاده از پیچ گوشـتی برای کارهای فوق، این وسایل دارای پتانسیل صدمه رساندن به فرد هسـتند؛ بهعلاوه استفاده از این ابزار بادسته شکسته، تیغه خم شده و کند یا نوک تاب برداشته، ممکن است سبب در رفتن پیچ گوشـتی و صدمه به دست بشود. پیچ گوشـتی های سر صلیبی، ایمن تر از پیچ گوشتی های نوع مته دستی میباشـند؛چون در نوع اول احتمال در رفتن و سر خوردن پیچ گوشتی کمتراست. سـر یک پیچ گوشتی باید متناسب با نوع پیچ انتخاب شود. لیز خوردن و در رفتن پیچ گوشتی های دو سر نیز نسبت به پیچ گوشتی های دارای انتهـای گـرد (چهارسـو) و کندشـده کمتـر میباشـد. همچنیـن پیچ گوشـتی های دو سو فشار کمتری برای بستن پیچ نیازدارند. در هنگام کار با پیچ گوشـتی نباید قطعه کار را بادست بلکه باید آنرا حتاالامکان توسط یک گیره نگه‌ داشـت. با این عمل شـانس صدمه دیدن دسـت در صورت در رفتن پیچ گوشتی از قطعه کار کاهش مییابد. همچنین در کار های الکتریکی دسته ومیله پیچ گوشتی (به جز سر میله) باید عایق رسانای جریان برق باشد.
 
برای تهیه پیچ گوشتی باید در میان مدل های متنوع و گیچ کننده آن ها دست به انتخاب بزنید، برای راحتی انتخاب خود، قبل از خرید پیچ گوشتی به مطالعه مقاله توضیح انواع پیچ گوشتی و کاربرد هرکدام بپردازید!


نکات ایمنی کار با چکش

 
نکات ایمنی کار با چکش
 
چکش ها در انواع، اندازه ها و اشـکال گوناگون و بـرای اهداف متفاوت سـاخته شـده‌اند و انتخاب آنها نیز باید براسـاس هدف و کاربرد شـان باشد. گروهی دارای سـر آهنی هسـتند که درخطـوط صافکاری، قطعه سـازی، اتاق سـازی جلـو و عقب اسـتفاده میگردند و گروهی دارای سـر لاسـتیکی هسـتند که در خطوط مونتـاژ جهت بالانس کردن درب ماشـین، جا انداختن قطعه در محل مورد نظر و... استفاده میشوند.  به طور کلی اصول زیر در استفاده از چکش ها باید رعایت گردد. بـرای حفاظـت چشـم ها بایسـتی از عینک بغـل حفـاظ دار استفاده شود. همیشـه چکشم ورد نظر بایسـتی اندازه و وزنش با شـغل تناسب داشته باشد. هرگز از یک چکش برای ضربه زدن و کوبیدن چکش دیگر استفاده نشود. در هنگام عمل چکش زنی بایسـتی چکش به طور عمـودی پایین آورده شود و به صفحه مورد نظر بر خورد نماید. هیچ گاه دسته چکش ها رنگ نشود و همواره به طور روزانه بازدید گردند. تعویـض و اصـلاح چکش هایـی کـه دارای تورفتگـی، شکسـتگی یـا پوسیدگی شدید هستند.

یادتان باشد، قبل از رعایت هرکدام از موازین ایمنی گفته شده در این مقاله، باید دستکش های ایمنی مخصوص به ابزار خود را به دست کنید؛ برای انتخاب مناسب ترین دستکش ایمنی خود به مقاله توضیح کامل مهم ترین انواع دستکش های ایمنی رجوع کنید.
 
منبع:
مجله ابزار یراق پیچ