از قفل های کتابی می‌توان به عنوان یکی از پرکاربردترین قفل های موجود در بازار یاد کرد که اگر دقت کنیم همه ما با احتمالی بالا در طول روز بار ها و بارها با آن ها برخورد خواهیم کرد؛حتی ممکن است که خود ابزار فروشان برای محافظت از اموال مغازه خود از انواع قفل کتابی استفاده کنند.
قفل های کتابی انواع بسیار متفاوت و پر شمار دارند که هرکدام از ایمنی متفاوتی برخوردار می‌باشد. قفل های کتابی را بر اساس جنس بدنه و کلید؛ برنج ، فولاد ، آهن یا بر اساس نوع بدنه آن ؛ روکش دار ، بدون روکش ، ضد اسید و یا حتی بر اساس انواع کلید های آن؛ ساده ، کامپیوتری(رمز دار) ، چهارپر و... طبقه بندی میکنند.
ما در ادامه این مقاله با اشاره به چهار مورد، به چگونگی تشخیص با کیفیت ترین قفل های کتابی خواهیم پرداخت.


جنس بدنه

قبل از هرچیز باید به این نکته اشاره‌ای داشته باشیم که جنس بدنه، اجزای داخلی قفل و همچنین کلید آن یکی از تاثیرگذارترین عامل های مرغوبیت و ایمنی یک قفل کتابی خواهد بود. تجربه به ما نشان داده است قفل هایی که جنس بدنه و اجزای داخلی آن از برنج ساخته شده‌ است از ایمنی بیشتری برخوردار خواهند بود و همچنین باید در نظر داشته باشید که کلید هایی با جنس برنج کمترین میزان ساییدگی را در طول زمان از خود نشان داده‌اند.
 
میخوایی بدونی دستگیره درب چطوری کار میکنه و چطوری با کلید مخصوص به خودش باز میشه؟ چرا به مقاله دستگیره و قفل درب چگونه کار میکنند نگاه نمیندازی؟ ما اونجا به این سوال با یه کلیپ خفن جواب دادیم!


قفل های روکش دار و بدون روکش

دومین عامل تاثیرگذار بر کیفیت و ایمنی قفل های کتابی تمایز میان قفل های کتابی روکش دار و بدون روکش می‌باشد. برای توضیح این عامل در ابتدا فرض را بر همجنس بودن هر دو قفل خواهیم گذاشت؛ بطور مثال بدنه هر دو قفل از جنس برنج باشند.
قفل کتابی بدون روکش که از جنس برنج ساخته شده باشد از ایمنی خوبی برخوردار خواهد بود اما با کمی دقت به پشت قفل متوجه می‌‌شویم که ساچمه های درون قفل مشخص و قابل دیدن خواهند بود؛ همین ویژگی باعث می‌شود که سارقان می‌توانند به کمک دریل ساچمه های درون قفل را سوراخ کرده سپس فنر ساچمه ها را خارج کرده و در نهایت قفل را باز کنند. اما این نقصان توسط سازنده ها در قفل های روکش دار  بر طرف شده و همچنین باید اشاره کرد که قفل های روکش دار در برابر عوامل بیرونی مانند : آتش سوزی، برش،اسید و..و نیز دارای مقاومت بیشتری باشند.


جهت ورودی کلید و زبانه

به عنوان عامل مهم و تاثیرگذار بعدی باید به هم جهت بودن محفظه ورودی کلید و زبانه قفل اشاره کنیم.
 
این سوال که هر قفلی چطوری کلید مخصوص به خودش رو تشخیص میده شب و روزت رو گرفته؟ روی عنوان روش اسرار آمیز باز شدن قفل کلیک کن تا بهت جواب بدیم!
 

محل قفل شدن

آخرین عاملی که در این پست برای شما عزیزان مطرح خواهیم کرد وسط قرار گرفته شدن محل قفل شدن می‌باشد.برای تشخیص محل قفل شدن باید به چند نشانه دقت نمایید:
در صورتی که زبانه قفل بیرون باشد، اگر کلید را در قفل بچرخانیم، کلید در جا کلیدی حرکت نمی کند و کلید تنها در صورتی حرکت میکند که زبانه تا انتها کاملا داخل رفته باشد پس در نتیجه هیچ گاه کلید خود را فراموش نخواهیم کرد چرا که قفل بدون کلید بسته نمی شود.
نشانه ی دیگر این است که در انتهای مکانی که زبانه درون آن قرار گرفته‌است هیچ ساچمه ای وجود ندارد.در این نمونه اگر میله قفل بریده شود هم، باز قفل باز نمی شود و سارقان تنها درصورتی می‌توانند از قفل خلاص شوند که هم ابتدا و هم انتهای زبانه را برش بزنند که هم کاری به شدت زمان بر می‌باشد و هم ممکن است که از این ویژگی تعبیه شده اطلاعی نداشته باشند.
 
اگر کلید خودت رو جا گذاشتی و پشت درب موندی نگران نباش؛ مقاله بدون کلید قفل را باز کنید رو مطالعه کن.