در ابتدا به حدیده کاری و سپس به عمل قلاویز کاری میپردازیم.

انواع مختلف حدیده و و طرز کار آنها:

 
حدیده، ابزاریست که داخل آن مانند مهره و دارای دندانه میباشد. از این وسیله به عنوان دندانه روی سـطح خارجی استوانه ها استفاده میکنند. برای حدیده کردن قطعات کار، لازم اسـت حدیـده را روی قطعه بچرخانیم. همانطـور که حدیده پیشـرفت مینمایـد، پیچ به وسـیله دندانه های حدیده تراشیده خواهد شد. 
 

حدیده ثابت: 

 
حدیده ثابت از یک قطعه مکعب مسـتطیل تشکیل شـده که جنس آن از فولاد سخت آبداده شده میباشـد. داخل آن به صورت مهره دنده زده شده است. لبه برش حدیده به وسیله شـیار هایی که در آن ایجاد شده به دست آمده است. طرز کار با حدیده همانند طرز کار با قلاویز میباشد.
البته، همیشه برای قطعات کوچک، باید ازاین حدیده استفاده کرد. این نـوع حدیده را نمیتوان تیـز نمود و لی درعوض میتوان آنهـا را روی کار به سادگی مرکز کرد و با یک مرتبه حدیده کردن، پیچ کامل میشود. برای حدیده کردن قطعـات بزرگ با حدیـده ثابت نیروی نسـبتا زیادی لازم میباشـد؛ به همین دلیل قطر حدیده های ثابت دستی از یک دوم اینچ تجاوز نخواهد کرد. داخل حدیده ثابت که جنس آن از فولاد آبداده شـده میباشـد، دارای دندانه بـوده و برای ایجاد پیچ روی سـطح خاجی میله ها مورد اسـتفاده قرار میگیرد. 
 

حدیده های شکافدار (متغیر): 

 
حدیده کردن بعضی از قطعات در یک مرحله امکان ندارد؛ مخصوصا اگر پیچ دنده درشت باشد، زیرا ارتفاع دندانه ها زیاد و در نتیجه حدیده در یک مرتبه عمل پیچ تراشی را کامل نمیکند.
 
اگـر بخواهیم عمل پیچ تراشـی را در یک مرحلـه با بار زیـاد انجام دهیم امکان شکسـتن یا برزکردن پیچ بسـیار زیـاد خواهد بود. بدیـن جهت باید از حدیده های شکاف دار استفاده کرد. معمـولا این نوع حدیده را حدیده متغیر نیز می نامند زیرا به وسـیله شـیار آن میتـوان قطر حدیده را زیاد یا کم نمود. این نوع حدیده متغیر را میتوان به آسانی تیز نمود و در مراحل مختلف، پیچ را به طور ساده تراشید. برای استفاده از این نوع حدیده، باید آن را داخل دسـته حدیده که فضای مخصوصی در آن تعبیه شده اسـت قرارداده و از طرفین دسته به وسیله پیچ های مخصوص آن را محکم نمایید. روی بعضی از دسته حدیده ها یک راهنما یا یک حلقه برای راهنمایی آن روی قطعه کار، کار گذاشته شده است
 

حدیده گرد متغیر(شکافدار)

 
 این راهنما باعث میشـود که حدیـده روی میله‌ای که باید حدیده شـود کاملاعمـود قرارگیـرد. روی حدیده هـای متغیر، یک شـیار وجـود دارد که میتوان آن را به وسیله پیچی از خارج دسته تنظیم کرده قطر حدیده را کوچک و بزرگ کرد تا اندازه مورد نظر به دست آید. در صورتی که قطر میله بزرگ باشد ابتدا پیچ طرفیـن را باز کرده قطر حدیده از حالت قبلی بزرگ تر خواهد شـد در این صورت میتوان میله را پیچ زده و چنانچه پیچ کامل نشود مجددا پیچ های طرفین را محکم کرده و عمل حدیده زنی را ادامه میدهیم تا پیچ کامل شود.
 

 حدیده های دوپارچه: 

 
حدیده هـای دو پارچه از دو قطعه مجزا تشـکیل شـده و میتوان آنها را داخل جای حدیده که روی دسته حدیده قرار دارد جا زد. به وسیله پیچی که در یک طرف دسته حدیده میباشد پارچه ها را میتوان به هم نزدیک و یا از هم دورنمود.
 

 حدیدههای چپگرد:

 
 گاهـی اوقـات لازم اسـت که پیـچ به صورت چپگرد سـاخته شـود. در صورتی که بخواهیم این پیچ را به وسـیله حدیده بسازیم میبایستی از حدیده چپگـرد (چپتراش) اسـتفاده کنیـم. برای آشـنایی بیشتـر، روی حدیده، حرف L که مشخص کننده چپگردی حدیده میباشد حک شده است. 


اندازه حدیدهها: 

 
برای اسـتفاده از حدیده ها بـدون اینکه آنها را اندازه گیـری کرده و یا با شـابلن شناسایی کنید، روی پارچه حدیده ها اندازه قطر پیچ مورد لزوم و تعداد دنده در یک پیچ و یا شـماره پیچ روی آنها نوشته شده؛ مانند شماره هایی که روی قلاویز ها برای مهره ها نوشته شده است.
 

 طرز حدیده کردن: 

 
مراحل انجام حدیده کاری با دست، به صورت زیرانجام میگیرد. 
ابتدا قطعه مورد نظر را در گیره به طورعمود محکم بسته و سپس حدیده مناسـبی برای پیچ مورد نظر، همانطوری که در نقشـه مشخصات پیچ داده شـده است، انتخاب کنید؛ آنگاه حدیده را داخل دسته حدیده قرارداده و آن را محکم کنید. بعـد از اینکه حدیده را در دسـته حدیـده قراردادید مقـداری روغن روی قسـمت مخروطی آن بریزید؛ آنگاه حدیده را روی قطعـه ازطرف مخروطی به طور عمودی قرارداده سـپس به طور آهسته حدیده را بچرخانید تا این که در کار جا بگیرد. بعد از اینکه چند عمل چرخش انجام دادید متوقف شوید و نگاه کنیـد که آیا حدیده بهصورت عمودی میباشـد یا خیـر؟ درصورتی که حدیده روی کار عمود باشد، آن را برای عمق معینی تنظیم کرده عمل را ادامه دهید؛ درضمن حدیده کاری میبایسـتی گاه گاهی حدیده را به عقـب برگردانده (به چپ گردش داده) تا براده های شکسته از شیار حدیده خارج شوند. ضمن حدیده کاری بهتر اسـت از روغن مخصوص این کار استفاده کنید، به جز در مواقعی که لازم است چدن را حدیده نمایید. ازطرفی دیگـر، بعضی از دسـته حدیده ها دارای خط مسـتقیمی جهت هدایت حدیده دارند که البته این خط با محور پیچ موازی میباشد. بعضی از حدیده ها بدون راهنما میباشـند، در این صورت میبایسـتی با دقت و مهارت زیاد حدیده کاری را به طور عمودی انجام داد. هنگام حدیده کاری ممکن اسـت در یک میله دندانه های پیچ زیاد عمیق شـده و در طرف مقابـل آن دندانه ها دارای عمق کمتری باشـند کـه این نوع حدیده کاری درست نیست.

تراشیدن پیچ روی لوله ها:

 
اگر به یک قطعه لوله پیچ شـده نگاه کنید خواهید دید که ته و سر دندانه ها قدری گرد هستند و قسمت پیچ شده لوله به صورتی مخروطی است که مقدار شیب آن سه چهارم اینچ در هر فوت میباشد. بـرای سـاختن پیـچ روی لولـه، ازحدیده های لولـه اسـتفاده میکنند. اگـر حدیده کوچک باشـد آن را در جای حدیده که روی دسـته تهیه شـده قرار میدهند. ضمنا، حدیده گیر، دارای رنگی اسـت که روی لوله قرارمیگیرد تا بتوان آن را روی لوله به طورعمودی قرار داد. این راهنما از کج شدن پیچ روی لوله نسبت به محور خود جلو گیری خواهد کرد.
 

روغنکاری:

 
 بـرای اینکه حدیده ضمـن پیچ بری گرم نشـده و دنده های آن نشـکند و یـا اینکه پیچ آن هرز نشـود، بهتر اسـت ضمن عمل، روغـنکاری صورت گیرد. البته باید در نظر داشـت برای فلزات مختلف میبایسـت از روغنهای مخصوص اسـتفاده کرد. هنگامی که فولاد را حدیده مینمایید، بهتر است از چربی خوک استفاده کرده تا حالت رطوبتی داشته باشد. مقـداری روغن از حدیده ضمن عملیات پیچ هدر خواهد رفت؛ در بعضی موارد بـرای اینکه روغن بسـیار مناسـبی برای روغنکاری اسـتفاده شـود میتوان از مخلوط سفیدآب و روغن برش استفاده کرد.
 

 حدیده و قلاویز میلیمتری:

 
به طـور کلی میتـوان گفت که حدیـده و قلاویز های میلیمتـری از نظر سـاختمان کاملا شـبیه حدیده و قلاویز های اینچی هسـتند با این تفاوت که اندازه ها بر حسـب میلیمتر خواهد بود. در حدیـده و قلاویزهای میلیمتری نیز دنده درشـت و دنده ریز و جود داشته و علاوه بر آن دارای پیچ چپ و راست خواهند بود کـه علامت هر یک روی حدیده و قلاویز نوشـته شـده از طرفی  دیگر روش عمل نیز یکسان میباشد. درضمن، همان مشخصات که روی حدیده و قلاویز های اینچی نوشته شـده روی حدیده و قلاویز های میلیمتری نیز نوشته شده است. مثل پیچ و مهـره 20 در 2M که M علامت میلیمتر و 20 قطر خارجی پیچ و یا مهره و 2 گام دندانه ها میباشد.
 

رزوه تراشی با حدیده:

 
 رزوه هـای مسـتقیم و مخروطـی خارجـی تـا قطـر حـدود 2/11 اینـچ (37 سـانتی متر) را میتوان به وسـیله حدیده هایی با سـرعت تراشید. به طور اساسـی این حدیده ها شـبیه به مهره های سـخت شده هسـتند که چند شیار طولی در آنها ایجاد شده است. در محل تقاطع هر شـیار با رزوه یک لبه برنده تشـکیل میشود. لبه های برنده یک سـر حدیده قدری پخ شده اند تا به شروع درگیری حدیده و قطعه کار کمک کند، در نتیجه چند رزوه دیگر به عمق کامل تراشیده نمیشوند. ایـن نوع حدیده های رزوه کاری از نوع فولاد ابـزار تند بر یا فولاد کربندار ساخته میشوند.
 

 حدیده های مختلف 

 
۱- حدیده رزوه کاری یک پارچه
۲- حدیده رزوه کاری یک پارچه قابل تنظیم
۳- دسته حدیده رزوه کاری
حدیده یکپارچه در صنعت کمتر مورد اسـتفاده قرار می گیرد، زیرا امکان جبران فرسایش آن دراثر کار وجود ندارد. نوع یکپارچه بریده شـده را میتوان به وسـیله پیـچ در محدوده کوچکی تنظیم کرد. به این ترتیب میتوان با ترتیب پیچ، فرسایش حدیده را جبران و با رزوه انطباق دلخواه را درست کرد.
این نوع حدیده ها معمولا در یک دسته بسته میشوند که با دست گردانده میشود. هنگام اسـتفاده از آنها بهتر اسـت از نوعی ماده روان‌ساز استفاده شـود تا رزوه های نرم تر ایجاد شـوند و عمـر حدیده افزایش یابـد، زیرا نیروی اصطکاک در فرآیند بریدن رزوه بسیار زیاداست.
 

 سر حدیده های بازشو: 

 
عیب عمده حدیده های یکپارچه دراین اسـت که فقط با پیچی دن از روی قطعه کار باز میشـوند؛ در نتیجه این حدیده ها برای اسـتفاده درماشین های تولیدی سـریع مناسـب نیسـتند. لذا برای تراش رزوه های خارجی به وسیله ماشـین گرد تـراش با ابـزار گاه چرخان، ماشـین پیچ تراشـی و ماشـین های رزوه کاری مخصوصی از سر حدیده های بازشو استفاده میشود. سـه نوع سر حدیده بازشـو وجود دارند که هرکدام دارای چند دسته ابزار چند لبه هستند. این لبه ها را میتوان برای تیز کردن یا تغییر اندازه رزوه از روی سـرحدیده بازکرد. به این ترتیب میتوان از یک سـر حدیـده برای چند اندازه رزوه استفاده کرد. ابزار های تراش را میتوان در جهت شـعاعی یا در جهت مماس بر قطعه نصب کرد تا سطح تماس لبه های برنده با قطعه کمتر شود و اصطکاک مالشی کاهش یابد. در یک نوع سرحدیده، لبه های برنده دایره‌ای شکل هستند که به منظور تسهیل در امر ایجاد لبه ها، قسـمتی از دایره برداشته شده است. این لبه های تراش را باید تحت زاویه ای برابر با زاویه مار پیچ رزوه، برروی سرحدیده بست. مکانیـزم خارج شـدن لبه هـای تـراش از درگیـری بـا قطعه کار در سـر حدیده هـای مختلف، متفاوت اسـت؛ولـی در هر حال پس از ایجـاد رزوه به طول مورد نظر، سـر حدیده باز میشود. در سرحدیده هایی که بر روی ماشین گرد تراش با ابزار گاه چرخان بسته میشوند، پیش از شروع رزوه کاری لبه های تراش را با یک اهرم دستی در وضعیت بسته تنظیم میکنند. سـر حدیده های باز شـوی مورد اسـتفاده در ماشـین های پیچ تراشـی و ماشین های رزوه کاری، به صورت خودکار به مکانیزم خلاص کننده‌ای مجهز هستند که در شروع هر دوره کار، لبه های تراش را به طور خودکار میبندند. غالبا رزوه کاری به وسیله سر حدیده بازشو، تعقیب رزوه خوانده میشود؛ لیکن گاهی اوقات این عبارت به روش های دیگر رزوه تراشی (حتا رزوه تراشی به وسیله ماشین گرد تراش) نیز گفته میشود.
 


منبع:
مجله ابزار یراق پیچ