پیچ در واقع سـطح شیب داری اسـت که یک محور یا یک استوانه را دور میزند.یکی ازروشهـای عمده اتصالات -خصوصـا اتــصالات مکانیکی- استفــاده از پیچ و مهـــره است. پیچ، معمولا در اتصالاتی اسـتفاده میشـود که نیاز به باز و بسـته شـدن داشـته باشند و یا دارای لرزه هایی هسـتند که باید بعد از مدتی دوباره تنظیم یا محکم شوند؛ برخلاف چسب یا جوش که یک اتصال دایمی هستند. 
واژه (Bolt )واژه ای عام است که در مورد همه اتصال دهنده های رزوه دار نظیـر پیچ های دو سـر رزوه، بدون گل(میـخ) یـا تمـام رزوه (Bolt Stud ) و نیز پیچ های خـودکار (Screws Machine )اطلاق میگردد. مباحث گوناگونی در ارتبـاط با پیچ و مهره ها نظیر مـواد و آلیاژ های مصرفی، ابعـاد دلخواه، آنالیز شیمیایی و خواص مکانیکی و فیزیکی، طراحی و هندسه، تعاریف تخصصی،  روش تولید، طبقه بندی پیچ ها، بازرسی و کنترل کیفیت، کاربردها، پوشش و رنگ، انـواع پیچ و مهره، نشـانه گذاری، عیوب احتمالی، طریقه اسـتفاده و اعمال گشـتاور، اسـتاندارد های مرتبط، خوردگی، انواع شکسـت، عملیات حرارتی، نمونه برداری و مستند سازی وجود دارد. در استـــاندارد 1891 ISO تعـاریف و واژه های مربوط به پیچ و مهره ها ذکر شده است. 



متریال:

 
در پیچ های فلزی از فولاد کربن پایین، کربن متوسط و کربن بالا استفاده میکنند. یکـی از مهم ترین نکاتی کـه در تولید پیچ و مهره باید به آن توجه داشـت نوع جنس و مواد اولیه است که در کیفیت محصول و قیمت تمام شده آن تاثیر زیادی دارد. نوع مفتول فولادی که در تولید پیچ و مهره ها اسـتفاده میشـود باید قابلیت فرم پذیری سرد Cold Heading Quality باشند.
این نـوع فـولاد معمـولا از فولاد هـای سـاختمانی و معمولـی گران‌تر میباشـد. در این نوع فولاد سـعی شـده حباب های ریز هوا به حداقل برسد و سـطح و مقطع مفتول به صورت یکنواخت و همگن‌تر باشد تا در هنگام تولید ایجاد ترک نکند.
 نکتـه: این نوع از پیچ ها بعـد از تولید مورد عملیات حرارتـی قرار گرفته تا میزان مقاومتشان تقویت گردد.
 
پیچ و مهره دو عنصری که از هم جداشدنی نیستند، برای مطالعه بیشتر درباره مهره ها به مقاله تخصصی انواع مهره صننعتی رجوع کنید.


 فولادهای کربن پایین: 

 
پیچ فولاد کربن پایین در ابزار عمده
 
پیچ های تولید شـده از این فولاد معمولا در صنایعی استفاده میشوند که فشار بالایی چه از لحاظ دما، کشش و نیرو بر روی آن نباشد؛ مانند صنایع برق و مخابرات و صنایع پایین دستی. به این پیچ ها، پیچ آهنی میگویند.
 

 فولادهای کربن متوسط: 

 
پیچ فولاد کربن متوسط خرید عمده پیچ
 
پیچ هـای تولیـد شـده از این فـولاد به علـت اسـتحکام بـالا در صنایع پلسازی، استراکچر سازی، نفت و صنایع حساس استفاده میشوند. این نوع  از پیچ ها، موسوم به پیچ فولادی یا خشکه میباشند.
 
اگر مهره های صنعتی برادر خونی پیچ باشند، بدون شک پیچ گوشتی برادر ناتنی آن محسوب می‌شود. پیشنهاد ویژه ابزار عمده را که همان مطالعه مقاله توضیح انواع پیچ گوشتی و کاربرد هرکدام از آن ها می‌باشد را به هیچ عنوان از دست ندهید.
 

 فولادهای کربن بالا (زنگ نزن): 

 
پیچ های تولید شده از این فولاد به علت مقاومت بسیار بالا در زمینه های مختلف در صنایع دریایی، صنایع غذایی و مکان های بسـیار مرطوب استفاده میشوند.
 نکته: به علت هزینه بسـیار بالای این محصولات، از مشـابه فولادی با پوشش های مختلف درصورت امکان استفاده میشود. استفاده از فلز های آلومینیوم، مس و برنج نیز معمول میباشد. 


فورج:

 
 فورج پیچ و مهره به دو روش سرد و گرم انجام میگیرد. در روش فورج گــرم، بعــد از حــرارت دهــی ســر قطـعه  در  دمـای بــالا ( ۸۵۰-۱۲۰۰) توسط دستگاه پرس شکل سر پیچ ایجاد میشود. در روش فـورج سـرد یا اکسـتروژن، بدون اسـتفاده از حرارت و توسـط دسـتگاه قالب زنی، پیچ در طی چند مرحله ولی بسیارسریع، تغییر مقطع داده و به صورت آماده استفاده (رزوه شده) از دستگاه خارج میگردد.
 
بطور متداول سرنوشت پیچ ها با رولپلاک های موجود در بازار گره خورده است. اگر به دانستنی های کاربردی رولپلاک علاقه‌مند هستید بر روی عنوان معرفی انواع رولپلاک و کاربرد هرکدام کلیک کنید.
 

 شکل ظاهری:

 
 پیچ ها از لحاض ظاهری به دو دسته تقسیم میشوند.
 

پیچ های خـودکار

 
خرید عمده پیچ خودکار
 
پیچ های خودکار نوعی از پیچ هسـتند کـه برای ثابت شدن در قطعه مورد اتصال نیازی به مهره ندارند و درون کار فرو میروند و نوک آنها معمولا مانند میخ تیزمی‌باشـد و در مواردی میتوانند قطعه را سوراخ کنند؛ مانند پیچ سر مته‌ای و پیچ چوب.
 

پیچ هـای غیر خـودکار

 
 ایـن نوع پیچ هـا برای ثابت شـدن نیـاز به مهره دارند یا قطعه‌ای که مانند مهره باشـد و بتواند کار مهـره را انجامدهد؛ از معروف ترین آنها میتوان به پیچ شـش گوش اشـاره کرد همچنین پیچ اتاقی، پیچ جوشی، پیچ استوانه، پیچ آلن، استاد بولت و...

 

سخن پایانی : از بازار خرده نگیر

 
در نهایت بعد از آشنایی با انواع پیچ و جزئیات ساخت هرکدام با این سوال مواجه خواهیم شد که «برای خرید عمده پیچ باید به کجا مراجعه کنیم ؟» این سوالی است که اهالی و فعالین بازار به خوبی با پاسخ های دشوار و سردرگم کننده آن آشنایی دارند.
پلت فرم ابزارعمده محلی برای خرید عمده پیچ بصورت مستقیم از تولیدکننده و واردکنندگان اصلی می‌باشد ؛‌ یعنی شما با خرید عمده پیچ از ابزارعمده میتوانید هزینه های واسطه گری را از سبد خرید عمده خود حذف کنید و همچنین صرفه جویی در زمان خرید را نیز لحاظ کنید.
بطور کلی میتوان گفت : با ابزارعمده از بازار خرده نگیر .