به‌طور معمول، نجاران در خلق هنرهای چوبی زیبا از «دستگاه اُورفرز نجاری» استفاده می‌نمایند. اُورفرز در موقعیت‌هایی نظیر: برش سطوح، پرداخت، برش از روی الگو و یا برش لبه به نجاران کمک می‌کند. ما در ادامه این مقاله به توضیح انواع گوناگون اُورفرزهای نجاری خواهیم پرداخت.

انواع اورفرز نجاری

 
براساس یکی از انواع دسته‌بندی‌های ابتدایی، می‌توان اورفرزهای نجاری را به دو گروه «پایه‌نفوذی» و «پایه‌ثابت» تقسیم‌بندی کرد:
 

۱.اورفرز پایه‌نفوذی

 
اورفرز نفوذی با استفاده از تیغه‌های بدون «بلبرینگ»، توانایی نفوذ به درون چوب را دارد و علاوه‌برآن، دکمه‌ای روی دستگاه وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد دستگاه را در عمق از پیش تعیین شده‌ای قفل کند. از‌این‌رو، اُورفرز نفوذی در ایجاد شیارهای عمیق، اتصال کام‌وزبان و همچنین در پیاده‌سازی طرح شابلون به‌روی چوب ابزاری مفید برای نجاران است.
در استفاده از اُورفرز نفوذی باید به این نکته نیز توجه نمود که دستگاه بایستی به سمت پایین روی سطح کار حرکت داده شود.
 
برای شروع فعالیت در حرفه جذاب و پردرآمد نجاری باید به تمامی ابزارآلات تخصصی این حوزه اشراف داشته باشید، ما پیشنهاد میکنیم که مقاله تخصصی وسایل مورد نیاز و ضروری نجاری را به هیچ وجه از دست ندهید.



۲.اورفرز پایه‌ثابت (فیکس)

 
برخی از نجاران حرفه‌ای اورزفرز ثابت یا فیکس را با عنوان اُورفرز همه‌کاره می‌شناسند و از این دستگاه منحصربه‌فرد برای فرم‌دهی لبه‌های کار استفاده می‌کنند. پایه‌های اُورفرز ثابت قابل تنظیم بوده و تیغه آن نیز با طولی از پیش تعیین شده قابل نصب است.
هنگام استفاده از اُورفرز پایه‌ثابت، به‌دلیل نزدیکی دست‌ها به قطعه، نجار کنترل بسیار مطلوبی را بر کار خود احساس می‌کند. پس می‌توان اینچنین جمع‌بندی نمود که این اُورفرز، به‌دلیل کنترل و ثبات بالایی که به کاربر می‌دهد در کارهایی که فاقد لبه هستند، گزینه بسیار مناسبی خواهند بود. 

 
دسته‌بندی دیگری نیز برای انواع اُورفرزها وجود دارد. بر این اساس، می‌‌توان آن‌ها را براساس قدرت و اندازه دستگاه به سه گروه «اُورفرز‌های وظیفه‌سنگین»، «اُورفرزهای وظیفه‌متوسط» و «اُورفرزهای وظیفه‌سبک» تقسیم‌بندی کرد.
ما در ادامه به توضیح و کاربرد هرکدام از انواع اُورفرزهای وظیفه خواهیم پرداخت، اما پیش از هرچیز باید در نظر داشته باشید برای تهیه و انتخاب هرکدام از این دستگاه‌ها، توجه به فاکتورهایی نظیر جنس قطعه مورد نظر، تعداد دفعات کار روی متریال و مدت زمان کار با دستگاه ضروری است.
 

۱.اورفرزهای وظیفه‌سنگین (Heavy Duty)

 
همانطور که از نام این دستگاه پیداست، ما با بزرگترین و قوی‌ترین دستگاه اُورفرز مواجه هستیم. این دستگاه ظرفیت تیغه‌هایی بزرگتر از شفت ۱.۵ اینچی را دارد و علاوه‌بر‌آن دارای بزگترین سایز کولت موجود می‌باشد. از این دستگاه می‌توان برای مدتی طولانی در کارهای سنگین استفاده کرد.



۲.اورفرزهای وظیفه‌متوسط (Medium Duty)

 
اورفرز وظیفه‌متوسط را نمی‌توان در کارهای صنعتی و سنگین استفاده کرد، اما می‌توان در کارهای دقیق و ظریف تر از آن‌ها بهره برد. ظرفیت کولت این دستگاه بیشتر از ۰.۵ اینچ می‌باشد.
 

۳.اورفرز های وظیفه‌سبک (Light Duty)

 
بزرگترین تیغه‌هایی که در اورفرزهای سبک می‌توان استفاده کرد، یک چهارم اینچ هستند. البته بعضی از کولت‌های این دستگاه‌ها به ۰/۵ اینچ نیز می‌رسد. برخلاف اُورفرزهای سنگین و متوسط، اُورفرزهای سبک جزو ابزارهای نیمه‌حرفه‌ای هستند و گزینه‌ای بسیار مناسب برای کارهای خانگی و DIY می‌باشند؛ اما، نمی‌توان از آن‌ها به‌صورت مداوم و طولانی‌مدت استفاده کرد.

 

اورفرز CNC

 
در پایان می‌توان از فرز CNC نام برد که در هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های فوق نمی‌گنجد اما جزء یکی از فرزهای کاربردی است که عموما در صنعت به‌کار می‌رود و با برنامه کامپیوتری کنترل می‌شود. این دستگاه توانایی کار بسیار ظریف در قطعه‌ای حجیم را به کاربر می‌دهد.