شما تنها کافیست که کمی به نجاری و ابزارآلات آن علاقه مند باشید و آن وقت خواهید گفت که : یکی از با اهمیت ترین ابزارآلات نجاری، بدون شک، گیره نجاری خواهد بود. گیره های نجاری تنها و تنها کاربردشان در نگاه داشتن دو قطعه در کنار یکدیگر نیست و در کارهای دیگری نظیر : مونتاژکاری، فرم‌دهی،‌ پرس کاری، سنباده‌زنی، رنده‌کاری و ... نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. به دلیل همین کاربرد های بیشمار است که گیره های نجاری تنوع نسبتا زیادی را دارا می‌باشند.
ما در ادامه مقاله به انواع گیره های نجاری و کاربرد هرکدام از آن ها اشاره‌ هایی خواهیم داشت.


گیره C کلمپ (G کلمپ)

 

احتمالا با شنیدن یا خواندن این گیره حدس زده باشید که ظاهر این گیره نجاری شبیه حرف C  یا G زبان انگلیسی می‌باشد و به همین دلیل آن را با نام گیره C کلمپ یا گیره G کلمپ می‌شناسند. عملکرد این گیره بدین نحو می‌باشد که : با چرخاندن پیچ موجود در زیر قاب دو سر تخت نگه دارنده از یکدیگر دور یا بهم نزدیک می‌شوند، این کار ممکن است گاهی زمان بر، دشوار و خسته کننده شود و از این اتفاق می‌توان به عنوان یکی از معایب گیره نجاری C کلمپ نام برد. این گیره در اندازه های متنوعی ساخته و عرضه می‌شود که اندازه های کوچک آن مناسب کار های ظریف تر و سایز های بزرگ آن برای کار های سنگین و نیازمند به قدرت بیشتر استفاده می‌کنند.


گیره لوله‌ای

 
یکی از قدرت‌مند ترین انواع گیره های نجاری، گیره لوله‌ای می‌باشد. این ابزار از یک میله بلند، یک بازو و دو فک تشکیل شده است و عملکرد آن را چنین می‌توان توضیح داد که با چرخاندن پیچ موجود بر بدنه، فک متحرک آن با حالتی کشویی بر روی بازو حرکت کرده و در فاصله مورد نظر شما با فک ثابت قرار میگیرد. گیره لوله‌ای در کار های کابینت سازی، لوله‌کشی و چوبی مورد استفاده قرار میگیرد.
 
شما هرچقدر هم که در حرفه نجاری استعداد داشته باشید بدون اطلاعات دقیق از ابزارآلات تخصصی نجاری نمیتوانید توانایی های خود را به دیگران ثابت کنید؛ به شما پیشنهاد میکنیم تا مقاله ویژه و تخصصی ابزار عمده با عنوان وسایل مورد نیاز و ضروری نجاری ابزار عمده را از دست ندهید.


گیره پیچ دستی نجاری

 
از گیره پیچ دستی می‌توان به عنوان کهن ترین گیره در نجاری یاد کرد. جنس آرواره های این گیره بطور معمول یا چوبیست و یا فلزی. در رابطه با عملکرد این گیره نجاری  می‌توان چنین گفت که ساختمان این گیره از فکی ثابت در انتهای نوار و فکی دیگر بصورت متحرک در طرف دیگر تشکیل شده است که از آن به منظور تنظیم فشار بهره میبرند.


گیره انبری

 
همانطور که از نام این نوع از گیره های نجاری حدس زده‌اید ظاهر این گیره شبیه انبر می‌باشد و در مقایسه با سایر گیره های نجاری اندازه‌ای بسیار کوچک دارد و به همین دلیل برای انجام تعمیرات کوچک و کارهای ظریف بسیار مفید و کاربردیست. از این گیره در رنگ آمیزی، تعمیرات یا چسباندن تکیه های مختلف استفاده می‌شود.
 
همانطور که میدانید یکی از مهم ترین ابزار آلات ضروری مربوط به کسب و کار نجاری، اورفرز ها می‌باشند؛ ما به شما مطالعه مقاله انواع اورفرز نجاری و کاربرد هرکدام از آن ها را که به صورت تخصصی به این موضوع پرداخته است را پیشنهاد میکنیم.


گیره اتوماتیک دستی

 
اگر شما نجاری را بصورت حرفه‌ای دنبال میکنید، گیره اتوماتیک دستی یکی از ایده‌آل ترین گزینه ها برای شما خواهد بود. درصورت استفاده از این نوع گیره لازم نیست که آن را با دست نگه دارید و همچنین برای محکم کردن آن نیازی به پیچ مخصوص و پیچاندن آن ندارید چرا که تنها کافیست دستگیره را با دست فشار داده و آن را محکم کنید. بدنه این گیره بطور معمول از فولاد سخت ساخته شده و ما آن را برای کار بر روی پروژه های مهم و پیچیده به شدت توصیه میکنیم.


گیره ورق گیر

 
همانطور که میداند ورقه های روکش تخته های MDF بسیار حساس و مستعد خش افتادن می‌باشند و در همین راستا حمل و نقلی محتاطانه و بسیار دشوار دارند. گیره ورق گیر ابزاریست که در حمل و نقل، نگه داری و جلوگیری از زخمی شدن ورقه های چوبی به ما کمک می‌رساند. جنس بدنه این از فولاد سخت بوده و به کمک دو فک متحرک که سطح آن ها با لنت پلاستیکی نرم پوشیده شده است از ورقه های مورد نظر شما حفاظت میکند.