شما چه کاربران علاقه‌مند به نجاری باشید و چه حرفه‌ای های حیطه نجاری باید توجه داشته باشید که تیغ های اورفرز نجاری قابلیت های متنوعی را در اختیارتان خواهد گذاشت، برای مثال : ایجاد شیار های هفتی یا گرد، لبه های گرد و اجرایی کردن طرح های متنوع دیگر.
اگر شما از جمله کاربران طرفدار DIY( Do It Yourself ) هستید، ما به شما مطالعه این مقاله را حتما توصیه میکنیم.
ما در ادامه این مقاله به توضیح و توصیف انواع تیغ های اورفرز نجاری و کاربرد متنوع و متفاوت هرکدام خواهیم پرداخت.


تیغ فرز شیارزن( Straight-Cutting Bit )

 
وظیفه اصلی این تیغه همانطور که در نام آن اشاره شده است ایجاد شیار می‌باشد با انتهای مکعبی شکل. تیغ فرز شیارزن در قطر های متنوعی تولید و عرضه می‌شود اما به طور کلی سایر ۶، ۱۲ و ۲۰ میلی‌متر این نوع از تیغه های فرز پرکاربردترین آن محسوب می‌شوند. استفاده از این تیغه به کاربر امکان ایجاد فاق پله‌ای را نیز می‌دهد و در نهایت باید اشاره کنیم که با توجه بدون بلبرینگ بودن این نوع از تیغه های فرز شما باید در حین استفاده اورفرز را در راستای لبه‌ای صاف هدایت کنید تا در پایان کار برشی مستقیم و صاف داشته باشید.
 

تیغ اورفرز بانکی( Rounding-Over Bit )

 
 
اگر میخواهید لبه های تیز را گرد کنید یا شکل دهید تیغه اورفرز بانکی یکی از بهترین گزینه های موجود برای شما خواهد بود. این تیغه در دسته تیغه های بلبرینگ دار قرار میگیرد که عرض برش را کنترل میکند. شما باید پایه تیغه را برای عمق برش مورد نظر خود تنظیم کنید و سپس از آن در کار های خود کمک بگیرید. تیغه اورفرز بانکی نیز در شعاع های مختلف و متنوع تولید و توزیع میشود اما اندازه های ۶ و ۱۰ میلی‌متری آن جزو پرکاربردترین نوع این تیغه می‌باشد.
 

تیغ اورفرز پروفیل ( Roman Ogee Bit )

 
از تیغ اورفرز پروفیل به عنوان پرفروش ترین و محبوب ترین تیغ های اورفرز نیز یاد شده است. شما با بهره گیری از این تیغه امکان عملی کردن طرح های تزئینی در قاب عکس، لبه میز، ریل های افقی و پلکان عمودی را خواهید داشت همچنین این تیغه در دسته تیغه های بلبرینگ دار قرار میگیرد.
 

تیغ اورفرز عکس بانکی ( Cove Bit )

 
ظاهر و ساختمان این تیغ کاملا با تیغ اورفرز بانکی یکسان بوده اما برخلاف آن مدل ( که در ابتدای مقاله به توضیح آن پرداختیم ) که به گرد کردن لبه می‌پرداخت،‌این مدل به ایجاد فرورفتگی و منحنی در لبه می‌پردازد که در شمایل نهایی درهای کابینت، کتابخانه و پایه های مبلمان بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 

تیغ اورفرز دو راهه ( Rabbeting Bit )

 
ساده ترین و محبوب ترین روش برای ایجاد اتصال پله‌ای استفاده از تیغ اورفرز دوراهه می‌باشد. این تیغ به ایجاد دندانه‌ای L مانند بر روی چوب می‌پردازد که امکان اتصال پله‌ای را محقق می‌سازد. این تیغ ها جزو تیغ های اورفرز بلبرینگ دار می‌باشند و با توجه به اندازه و سایز عرض و عمق دندانه‌ای که شکل می‌دهند قابل دسته بندی می‌باشند. از این تیغ ها در ساخت کابینت ها و ایجاد اتصال دو طرفه یا پشتی در آن ها استفاده مینمایند.
 

تیغ اورفرز پرداخت ( Flush-Trim )

 
درصورتی که کار یا علاقه شما به مصنوعاتی از جنس ونیر یا لمینت مربوط می‌شود، شما حتما باید یکی از تیغ های اورفرز پرداخت را با خود همراه داشته باشید. این تیغه بلبرینگ دار به پرداخت سطوح برآمده میپردازد تا آن ها را با سطح ریزین یکدست کند. از این تیغه در ساخت کانتر های لمینت پلاستیکی، کابینت، سطح رویین میز، و نمای کشو ها استفاده میکنند.
 

تیغ اورفرز پخ ۴۵ درجه ( Chamfer Bit )

 
برش پخ، برشی اریب با زاویه ۴۵ درجه می‌باشد که در لبه تخته چوب ایجاد می‌شود و برای کار هایی نظیر : قاب عکس، سطح رویین کانتر و میز، گوشه های تیز قفسه ها و ترک های عمودی استفاده می‌شود. در صورتی که دو برش پخ به یکدیگر برسند برش V شکل ایجاد می‌شود.
 

تیغ اورفرز شیار انگشتی ( Core Box Bit )

 
تیغ اورفرز شیار انگشتی جزو دسته تیغ های بدون بلبرینگ یوده و در ایجار شیارهایی با انتهایی منحنی مثل شیارهای تزئینی که به صورت عمودی در ستون یا پلکان وجود دارند استفاده می‌شود. همچنین از این تیغه می‌توان در ایجاد شیار تزئینی در پنل های در و بشقاب های چوبی نیز بهره برد.
 

تیغ اورفرز V شکل ( V-Groove Bit )

 
تیغ اورفرز V شکل نیز جزو تیغ های بدون بلبرینگ بوده و در ایجاد شیار های V شکل در جاهایی نظیر : نمای کشو، پایه میز و درهای کابینت بکار می‌رود.
 

تیغ اورفرز شیارزن ( Slot-Cutting Bit )

 
یکی از مهم ترین و تخصصی ترین نوع تیغ های اورفرز مدل شیارزن می‌باشد.  این تیغه با بلبرینگ قابل تعویض ( که به شما کمک می‌کند عمق برش را تغییر دهید ) شیار های بسیار باریکی برای شما در کار هایی نظیر : قاب عکس، چارچوب کابینت، پارکت و بخش های مختلف کشو ها ایجاد میکند و همچنین یکی از بهترین گزینه های موجود در بازار برای ایجاد اتصالات زبانه ‌می‌باشد. این تیغه منحصر به فرد دارای دو بال بوده که هرکدام از آن ها دارای دندانی تیز از تنگستن-کاربید می‌باشند که این دو بال درواقع عرض شیار را تعیین میکنند.