کف رنده یا رنده رو میزی یکی از اساسی و اولیه ترین ابزارآلات کارگاه‌های نجاری محسوب می‌شود. از این وسیله برای از بین بردن ناصافی، ناهمواری و پستی و بلندی های سطح و یا پهنای چوب استفاده می‌شود؛ درواقع بطور خلاصه می‌توان گفت که اولین قدم در تولید محصولات نجاری و درودگری صاف کردن الوار های ناهموار می‌باشد و کف رنده در یکدست کردن چوب به نجاران کمک می‌کند. اگر قرار باشد که عملکرد کف رنده را با اصطلاحات نجاری توضیح دهیم باید بگویم که کف رنده یک نر ( رندیدن چوب از عرض ) و یک رو ( رندیدن چوب از طول و سطح ) می‌باشد.
ما در ادامه ای مقاله در کنار پاسخ دادن به سوال کف رنده چیست؟ به توضیح کاربرهای مختلف آن نیز خواهیم پرداخت.
 


اجزای ساختمان کف رنده

 
به دستگاه‌هایی مشابه با کف رنده به دلیل نوع قرارگیری اجزای و رابطه متقابل آن ها با یکدیگر Jointer نیز گفته می‌شود.
 
برای شروع فعالیت در حرفه نجاری، اطاعات درباره ابزار و وسایل تخصصی این حرفه ضروری می‌باشد،‌شما در صورت تمایل میتوانید به مقاله وسایل مورد نیاز و ضروری نجاری تیم ابزار عمده نگاهی بیاندازید.
 

بدنه

 
میتوان گفت که پایه‌ای ترین قسمت ساختمان کف رنده ها و سایر ابزارآلات مشابه با آن بدنه می‌باشد که الوار یا ورقه های چوبی بر روی آن قرار میگیرد. بدنه کف رنده‌ها غالبا از جنس چدن ساخته می‌شود تا در برابر لرزش و سایر حرکات این چنین از استحکام بالاتری برخوردار باشد.
 

موتور

 
مسئولیت موتور در عملکرد کف رنده ها به حرکت درآوردن تیغه‌های آن ‌می‌باشد که قدرت، دقت و کیفیت آن بصورت مستقیم بر روی محصول نهایی تاثیر میگذارد. موتور رنده‌های رو میزی به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می‌شوند که شما بر حسب نوع برقی که در اختیار دارید میتوانید هرکدام از آن ها را تهیه فرمایید اما باید توجه داشته باشید که قدرت موتور های سه فاز بیشتر خواهد بود.
 

صفحه ورودی و خروجی

 
صفحه‌های ورودی و خروجی که در اصطلاح به آن صفحات کارگیر نیز می‌گویند وظیفه نگهداری از چوب مورد نظر را بر عهده دارند بدین نحو که چوب در بخش ورودی روی آن قرار گرفته و بعد از رنده شدن بر روی صفحه خروجی قرار می‌گیرد.
 

گونیا

 
یکی از با اهمیت ترین قسمت‌های صاف کردن سطح چوب زاویه مناسب و یکدست می‌باشد که در کف رنده ها بر عهده گونیا می‌باشد. گونیا با زاویه نود درجه بر روی دستگاه نصب شده و عمل رنده کردن را در زاویه درست هدایت می‌کند. درصورتی که شما زاویه‌ای غیر از نود درجه را برای رنده کردن مد نظر داشتید می‌توانید با کمک اهرم، زوایه گونیا را دستخوش تغییر کنید.
 
مگه میشه بدون گیره‌ی حرفه‌ای نجاری کرد؟ از طرف دیگه‌ای هم، مگه میشه از بین تموم گیره های موجود تو بازار یکی رو انتخاب کرد؟ مقاله انواع گیره نجاری و کاربرد هرکدام از آن ها را از دست ندهید.


تیغه و توپی کف رنده

 
در ساختمان کف رنده، وسیله به نام توپی وجود دارد که حامل تیغه هاست و خود به دو دسته تقسیم می‌شود :
 

توپی اسپیرال ( مارپیچ )

 
همانطور که از نام این توپی برمی‌آید،‌ تیغه ها در توپی اسپیرال یا مارپیچ بصورت مارپیچ قرار گرفته‌اند و همچنین باید خاطر نشان کنیم که به دلیل بی نویز و بی صدا بودن عملکرد به توپی سایلنت نیز مشهور می‌باشد.
 
اورفرز در حرفه نجاری جای خود را مدت زمان زیادی است که محکم کرده، به نحوی که بدون استفاده از آن نمیتوان در بازار حرفه نجاری به رقابت پرداخت،‌ما به شما مطالعه انواع اورفرز نجاری و کاربرد هرکدام از آن ها را پیشنهاد میکنیم.
 

توپی چهار تیغه

 
این توپی با تیغه هایی چاقویی کامل شده و شکل سنتی توپی محسوب می‌شود.
 

اهرم تنظیم صفحه

 
در شکل های سنتی تر کف رنده، پیچی وجود داشت که با آن می‌توانستیم ارتفاع صفحه ورودی را تنظیم کنیم اما در طرح های معاصر رنده‌های رو میزی مسئولیت این کار به اهرم تنظیم صفحه محول شده است که کارایی بیشتری نیز دارد.


کلید های خاموش و روشن

 
طبیعیست که این دستگاه دکمه‌ای برای روشن و خاموش کردن داشته باشد اما موضوعی که این عضو از اجزای تشکیل دهنده کف رنده را قابل توضیح و اشاره می‌کند این است که با توجه به قدرت موتور رنده رو میزی از کلید سه ستاره ( برای دستگاه قوی تر ) و یا کلید سلکتور ( دستگاهی با قدرت کمتر ) استفاده می‌شود.
 

حفاظ

 
و در آخر بهتر است که شما کف رنده هایی را خریداری کنید که دارای حفاظ ایمنی می‌باشند تا در حین بهره‌وری از این دستگاه اصول ایمنی را رعایت کرده و از سلامتی خود و اطرافیانتان محافظت نمایید.