در دنیایی که ما امروزه در آن زندگی میکنیم تصور یک در بدون دستگیره بی معنی و ناقص تلقی می‌شود؛ در واقع دستگیره ها یراق‌آلات پر استفاده‌ای هستند که ما به بودن آن ها به روی تمامی در های منازل و ساختمان ها عادت کرده‌ایم بطوریکه در صورت نبودن آن ها مطمئن خواهیم بود که چیزی کم یا ناقص می‌باشد.
قصد ما در این مقاله توضیح چگونگی عملکرد کلی دستگیره های در می‌باشد.
با ما همراه باشید.
 
در ابتدا باید نکته‌ای را راجع به کلیه دستگیره های در خاطر نشان کنیم و آن این است که عملکرد داخلی بیش از نود درصد دستگیره های در، فارغ از شکل ظاهری آن ها، یکسان خواهد بود و ما در این مقاله به همین شباهت کلی میان دستگیره های در خواهیم پرداخت.


 

روزت

 
در قدم اول زمانی که شما پیچ های این وسیله را باز کنید دستگیره های دستگاه، در دو سمت آن، بیرون می‌آید و شما با روزت مواجه می‌شوید.
روزت همان قسمتی می‌باشد که دستگیره های دو طرف را به در متصل کرده و سوراخ های پیچ بر روی آن قرار دارد. روزت همیشه در سرجای خودش محکم است؛ به این معنی که نمیتواند با چرخش دستگیره بچرخد.
 

فنر داخل قفل

 
همانطور که همیشه با آن مواجه شده‌اید دستگیره های در همواره در حالت افقی قرار دارند و به سیم محکمی که به دور حلقه درونی روزت -همانطور که در تصور زیر نشان داده شده- پیچیده شده‌اند که فنر داخل قفل نام دارد؛عملکرد این فنر بدین صورت می‌باشد که با چرخاندن دستگیره ها سفت تر شده و با رها کردن دستگیره میچرخد تا دستگره را به حالت اولیه خود بازگرداند. به عبارتی دیگر در صورت نبودن فنر یا خراب شدن آن دستگیره ها همیشه به صورت افتاده قرار خواهند داشت.



اسپیندل ( میله چهارسو )

 
نکته دیگر تفاوتی است که میان ساختمان دو دستگیره در وجود دارد؛ از یکی از دستگیره ها سه میله آهنی بیرون آمده که میله وسطی اسپیندل یا دوک نام دارد و دو میله دیگر به قسمتی از روزت متصل می‌شوند. با چرخاندن دستگیره، اسپیندل نیز به چرخش در می‌آید.
 

لچ اسمبلی ( مجموعه زبانه )

 
قسمت میانی درو دستگیره -همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده- زبانه قفل نام دارد و باقی قسمت های آن لچ اسمبلی یا مجموعه زبانه نام دارد. احتمالا همه ما تا به حال بازی با زبانه در را امتحان کردیم که با فشار آوردن به زبانه و رها کردن آن، بازگشت زبانه به جای قبلی آن را در پی دارد؛ با نگاه کردن به داخل ساختمان زبانه، فنری که باعث بازگشت سریع زبانه( در صورت سالم بودن قفل!) به مکان اولیه خود می‌شود را مشاهده می‌کنیم.
 
اگر کنجکاوی که بدونی هر قفلی چطور کلید خودش رو نشخیص میده، چرا تا این لحظه مقاله روش اسرار آمیز باز شدن قفل ابزار عمده رو از دست دادی؟!



حال بیایید تا اجزای تشکیل دهنده لچ اسمبلی یا مجموعه زبانه و عملکرد جداگانه هرکدام از آن ها را یکی یکی باهم مرور کنیم :
 

ترنزیشن پلیت ( صفحه انتقال )

 
اولین عضوی را که در اینجا خواهیم داشت -همانطور که در تصور مشاهده میکنید- ترنزمیشن پلیت یا صفحه انتقال نام دارد؛ وظیفه این قسمت را چنین میتوان شرح داد که با کشیده شدن ترنزمیشن پلیت به سمت راست زبانه نیز به همان سمت کشیده خواهد شد و در واقع به داخل فرو خواهد رفت.



کم درایو یونیت ( چهارسو خور )

 
عضو دیگر مجموعه زبانه، دو شی با ظاهری گرد و دایره‌ای می‌باشند -همانطور که در تصویر مشاهده میکنید- که کم درایو یونیت یا چهارسور خور نام دارند که درصورت چرخش این دو قطعه در جهت صحیح خودشان، باعث فشار آوردن به ترنزمیشن پلیت شده و او را به سمت راست میکشند.



حرکت زبانه

 
تا به اینجا متوجه شدیم که با حرکت ترنزمیشن پلیت به سمت راست، زبانه قفل نیز به سمت راست (داخل مجموعه) حرکت خواهد کرد و چیزی هم که باعث حرکت ترنزمیشن پلیت می‌شود کم درایو یونیت یا چهارسور خور نام دارد. حال باید بفهمیم که چه چیزی باعث چرخش چهارسو خور می‌شود؟
جواب این سوال اسپیندل یا میله وسطی است که از یکی از دستگیره ها بیرون آمده. اسپیندل به صورت دقیق در چهارسو خور قرار میگیرد؛پس زمانی که ما دستگیره را میچرخانیم،ابتدا اسپیندل باعث چرخش چهارسو خور شده، چهارسو خور نیز با چرخش خود باعث حرکت ترنزمیشن پلیت به سمت راست شده و بدین صورت زبانه به داخل قفل حرکت میکند. این رویه به صورت زنجیروار و هربار که شما دستگیره را میچرخانید تکرار می‌شود.
 
اگر کلیدت رو تو یه شب سر زمستونی که خیابونا یخ بستن گم کردی میخوایی چیکار کنی؟ بدون کلید قفل را باز کنید رو بخون!
 

قفل کردن دستگیره در

 
در اینجا به یکی دیگر از حالت های قفل خواهیم پرداخت و آن زمانی است که دستگیره به قفل مجهز می‌باشد.زمانی که قفل به حالت افقی قرار دارد دستگیره قابل چرخش و اگر به صورت عمودی باشد دیگر قادر به چرخاندن آن نیستیم، چرا؟
 

درایو ( محرک )

 
داخل اسپیندل محفظه‌ای خالی می‌باشد به صورتی که می‌تواند یک قطعه فلزی به نام درایو(محرک) را درون خود جای دهد.با چرخاندن قفل و خارج کردن آن از حالت افقی درایو نیز چرخش می‌کند.
 
میخوایی یه قفل بخری که مو لای درزش نره؟ راهنمای تشخیص قفل کتابی با کیفیت رو از دست نده!
 

دندانه ثابت و لغزنده

 
 در داخل روزت و آن طرف دستگیره دو قطعه‌ چفت شده به یکدیگر وجود دارد که به درایو متصل می‌باشند یکی از این قطعات دندانه ثابت و دیگری،که جهتی مخاف دارد، دندانه لغزنده نام دارد. دندانه ثابت به همراه درایو و در جهت چرخش او میچرخد اما دندانه لغزنده با توجه به انفصال هایی که در قسمت بالایی و پایینی خود دارد نمیتواند بچرخد و به جای آن میتواند به سمت جلو یا عقب لغزیده شود.
زمانی که در قفل باشد دندانه ثابت به آرامی دندانه لغزنده را هل میدهد تا دو شیار بالا و پایین خود را درون روزت قرار دهد و با توجه به ثابت بودن روزت مانع چرخش درایو و اسپیندل می‌شود که همان حالت قفل بودن دستگیره می‌باشد، اما درحالتی که در قفل نباشد فنری که پشت دندانه لغزنده قرار دارد او را به سمت دندانه ثابت هل داده و مانع چفت شدن دو شیار او در روزت می‌شود.