یکی از اساسی ترین نیاز های صندوق عقب خودروی سواری جکیست که هر لحظه استفاده شدن را انتظار میکشد. جک خودرو با خود میگوید من یک استفاده عمده دارم و آن تعویض چرخ پنچر شده است؛ اگر اتفاقی برای چرخ ها پیش آید و من در دسترس نباشم به راستی که انگار کل خودرو یک آهن پاره است که تنها کولر و دو باند برای موسیقی پخش کردن دارد... اگر جاده برفی باشد و زنجیر چرخ نباشد مسیر عوض میشد. اگر برف پاک کن نباشد نیز میشود جوری تا مسیر سر کرد ،گاها با یک بند برف پاک کن خراب را راه می‌اندازند، اما بدون جک؟ من اگر نباشم و اتفاقی رخ دهد، ماشین یک راه بیشتر ندارد: صبر کردن برای رسیدن جک از صندوق عقب ماشینی دیگر... جک از خود میپرسد بهترین نوع ساخته شده میان ما جک ها کدام است؟ دیگر چه استفاده ای برای جک ها در نظر گرفته شده؟ و چند سوال بنیادی دیگر که در ادامه مطلب به توضیح آن میپردازیم. با ما همراه باشید.
 

تعریف جک خودرو

در تعریف این وسیله مکانیکی آمده که از آن برای بلند کردن اشیا استفاده میشود... اشیای سنگین. و برای هر کاربردی نوع خاصی از جک را مهندسین طراحی کرده اند. گونه هایی مثل جک هایی هیدرولیک که نمونه های معروفش جک های روغنی و جک های سوسماریست. بصورت کلی بلند کردن اشیای سنگین با جک های هیدرولیک چندان سخت نیست و کمک شگرفی به صنعت و مشاغلی هم چون تعمیر گاه ها میکند.
 
انواع جک خودرو و کاربرد منحصر به فرد هرکدام از آن ها
 

انواع جک خودرو

 

جک مکانیکی

این گونه از جک ها به نام جک های دنده ای نیز شناخته میشوند. برای بلند کردن یا تعمیرات جزئی ماشین استفاده میشوند و البته استفاده از آنها طاقت فرساست.
 
تمام کارهایی که از جک مکانیکی انظار دارید

جک هیدرولیکی

این گونه از جک دارای یک یا چند پمپ هیدرولیک است.  با فشار دادن؛ روغن پیستون به جلو حرکت میکند و نیروی زیادی برای بلند کردن اجسام مختلف از زمین ایجاد میکند. استفاده از این جک ها دشواری آنچنانی ندارد و در قیاس با گونه قبلی  انرژی کمتری طلب میکند.
 
جک هیدرولیکی یکی از بهترین انواع جک خودرو

انواع جک هیدرولیکی اتومبیل 

این نوع جک با بهره گرفتن از نیروی هیدرولیکی ب کمک ما میشتابند و از نمونه های بارز آن میتوانیم به جک های بالابرنده خودرو اشاره کنیم. که به نام های جک سوسماری و جک روغنی معروف هستند.

جک هیدرولیک روغنی

این نوع جک دو قسمت دارد یک سر پیچ برای اندازه بلندی جک و خود ساختمان اصلی آن پس اندازه کوچکی داشته که حمل آن برای خودرو های  سواری بسیار راحت خواهد بود. 
 
اگر نسبت به ساختمان کمپرسور باد حس کنجکاوی داری، مقاله ابزار عمده درباره انواع کمپرسور باد رو نباید از دست بدی.
 
جک هیدرولیکی روغنی بهترین انتخاب جک برای خودرو سواری می‌باشد

جک سوسماری

انواع دیگری از جک های هیدرولیک وجود دارد که برای لیفت کردن اجسام سنگین تر مناسب است. بنابراین این جک ها عموما در کارگاه های جلوبندی سازی و مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرند. این جک ها از نظر اندازه نیز دارای سایز بزرگ تری هستند که برای حمل، در خودروی سواری مناسب نمی باشند.
 
جک سوسماری برای جا به جایی هر وسیله سنگینی در تمامی کارگاه ها

جک برقی

این وسیله را نوعی انقلاب در مفهوم جک بخوانیم؟ شاید... اما آنچیزی که قطعیست کمکیست که این مدل جک به مصرف کننده میکند. این جک ها با وصل شدن به باتری ماشین و استفاده از جریان برق خودرو را برای پنجرگیری از زمین بلند میکند.
از مزیت های جک برقی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
. اندازه و وزن که موجب سهولت در استفاده و حمل کردنش خواهد بود
. راحتی استفاده بدون نیاز به صرف انرژی‌ای که در مقایسه با جک های هیدرولیک صرف میشد
. و در نهایت باید اضافه کرد: صرفه جویی در وقت 
 اکنون که اطلاعاتی از جک کسب کردیم جایز است گفته شود بهتر است سراغ چه جک هایی برویم؛ باید گفت بنا بر توصیه و تجربه متخصصین و کارشناسان حوزه خودرو عموما چند فاکتور وجود دارد که برای خرید جک در نظر گرفتن آنها اهمیت دارد، که در ادامه به توضیح راهنمای خرید جک میپردازیم.
. اگر خودروی سواری دارید طبعا وزنی بیش از سه تن را به جک متحمل نمیشوید پس از انواع پیچی میشود نتیجه مد نظر را گرفت در حالی که جایی را اشغال نمیکنند و حمل آسانی دارند.
. برای خودرو های وانت با وزن متوسط، جک روغنی انتخاب معقولیست
. برای خودرو های نیمه سنگین و بالای ده تن از جک روغنی با قدرت بالا استفاده میکنند، که در ضمن عمر بالا تری نیز دارند
.  جک سوسماری یار وفاداریست که از ملزومات تعمیرگاه است. پس با انتخابش درگیر محدودیت ما بقی جک ها نخواهیم بود که استفاده آسان آن کار را برای تعمیرکار راحت میکند.
. برای کار در محیط های آلوده جک ماردونی پیشنهاد کاردانان است و استفاده از آن برای چنین محیط هایی مناسب و معقول است.
 
جک برقی و قابلیت حمل و استفاده های آسان در تمامی خودرو های سواری
 
حرف آخر
 
بصورت کلی جک را میتوان اختراع کاربردی بشر دانست. احتمالا گوه اولین جکی بوده که از آن در تاریخ استفاده شده و با دسته¬اش چرخ تمدن و پیشرفت انسان را حرکت داده. در بالا انواع جک به همراه کاربردشان برای علاقه مندان نوشته شد. در این مقاله ما با توضیح ویژگی های جک به مطلب تناسب ویژگی و نیاز مصرف کننده رسیدیم. امیدوارم از مطالب بالا استفاده لازم را برده باشید.