مهره صنعتی و پیچ ها؛پیچ ها و مهره صنعتی. اول پیچ یا اول مهره؟ قطعا اول پیچ(!) یا شاید مهره... آنچنان نمیشود قطعی گفت. مسیر و شواهد کمی به پیچ به عنوان رفیق اول این مبحث نزدیک تر است ولی مهره صنعتی نیز سهمش را وقتی ادا میکند که پیچ به تنهایی کاربردی نداشته باشد همانطور که مهره به تنهایی... رابطه جالبیست. نمیدانیم این جفت جدا نشدنی اولین بار در چه ذهنی ساخته شدند. انسان داشت چه خیالی میبافت که مهره و پیچ را اختراع کرد یا حتی اولین بار بشر، با این زوج دست به ساخت چه سازه ای زد؟ آیا آن سازه ارزش یکی از اختراعات مهم بشر را داشت؟ امیدوارم کسی از آنچیزی که اولین بار با پیچ و مهره سر هم شد آسیب ندیده باشد. بشر است دیگر! البته اگر پیچ و مهره را پایه تمام اختراعات مهم دیگری بشری بدانیم آدرس اشتباهی نرفته ایم، بشر که میسازد و ادامه میدهد. ما باید همگی از مخترعش برای فراهم کردن بستر ساختن وسایل پزشکی و کشاورزی تشکر کنیم. از مخترعش بابت ساخت چیزی که با آن قدم قدم تکنولوژی پیشرفت کرد-حداقل تا قبل از اختراع اسلحه(!)-تشکر میکنیم. تمدن بشری مدیون مخترع پیچ و مهره صنعتی است و در عین حال طرفداران نابودی بشر نیز به ادامه این روند که از ساخت پیچ و مهره آغاز شده، دل بسته اند. شاید تصور کنیم در آن لحظه بخصوص که دیگر کار بشر با میخ راه نمی¬افتاد به سراغ اختراع کردن پیچ رفت یا که شاید آن هم مثل اختراع گلوله سربی از نظر مخترعش، در خوابی اسرار آمیز گذر کرده است. در این باره بسیار نوشته اند و میشود در آن غور کرد و در پس تمام این مسائل آن چیز که که واضح است میخ شدن نیاز بشر به پیچ و مهره هاست. نیازی اساسی و عمیق... پیچ و مهره امروز دقیقا به اندازه ایده ضروری اند. امروز این قسمت از تولید بنا به نیاز بازار از اهمیت خاصی بر خوردار است. مهره سازی به مرحله ای رسیده که صنعتگران یا مصرف کنندگان به عنوان یک امر طبیعی به سفارش دادن مهره صنعتی مخصوص و یونیک مورد کاربرد، در سازه¬شان میپردازند. تعدد گونه ها و مدل های مهره از شمارش خارج میشود اما انواع متداولی دارند که در نظر داریم در ادامه به تشریح آنها به پردازیم.
این مقاله شامل توضیحات تخصصی و کامل انواع مهره های صنعتی از جمله موارد زیر می‌باشد:
  • مهره های بستی
  • مهره شش گوشه
  • مهره stover
  • مهره دو طرفه
  • مهره فلنج
  • مهره هزار خاری
  • مهره قلعه‌ای
 
 

مهره بستی

لایه های درونی این نوع مهره ها از پلاستیک یا نایلون است. هنگامی که پیچ را درون مهره قرار میدهید و میپیچانید؛ از قسمت نایلونی، پیچ میخورد و به آن فشار وارد میکند و از شل شدن یا لق خوردن جلوگیری میکند.

مهره بستی با درونی نایلونی، یکی از مهم ترین مهره صنعتی می‌باشد

 

مهره شش گوش

کاری که مهره صنعتی شش گوش می کند این است؛ به شما اجازه می دهد از هر دو مهره برای بستن استفاده کنید سپس آن دو مهره را بر خلاف یکدیگر محکم کنید. مهره شش گوش و بستی را معولا با هم مورد استفاده قرار میدهند. و غالبا در نقاطی که مهره های بزرگتر قابل قرارگیری نیستند، کاربرد دارند.

مهره شش گوش از دو طرف محکم شده و بسیار قابل اعتماد می‌باشد

مهره stover

این نوع مهره اِستووِر نامیده می شود و اسم دیگرش (که بیشتر توضیح عملکرد آن است!) "مهره ی قفل شونده ی گشتاور غالب" میباشد. مکانیزم قفل شدن این مهره به صورت مخروطی است (به شکل مهره توجه کنید) و همین که بر روی پیچ قرار دهید مانند مهره ی قفل شونده عمل می کند.
 
مهره بدون پیچ نمیتواند تمام ظرفیت درونی خود را بروز دهد در همین راستا مطالعه مقاله تخصصی پیچ چیست ابزار عمده را از دست ندهید.

مهره صنعتی استوور مانند مهره قفلی کار میکند

مهره دو طرفه

"آنچنان تفاوتی از نظر ظاهری با باقی انواع مهره های صنعتی احساس نمیشود" این جمله را شاید کارکشته ترین مکانیک شهر هم پس از مواجه با این مدل مهره بکار ببرد. اما در تولید این مهره ها علامتی وسط آن قرار میدهند. پس مشکل حادی در کار نیست غیر از آنکه یک دایره وسط این نوع مهره به ما میگوید مکانیزم این مهره با مابقی متفاوت است. این مهره از دو طرف قابل قفل شدن است. همین که شروع به چرخاندن آن کنید شروع به قفل (محکم) شدن می کند.

مهره دو طرفه به محض چرخاندن محکم می‌شود

مهره Flange (دندانه دار یا فلنج)

این مهره لبه ای اطراف خود دارد و خواهید دید که قسمت پشت آن دندانه دار است. این مدل در مواردی که از ورقهای فلزی استفاده می شود یا هرچیز دیگر که فلزی است کاربرد دارد. و پس از چفت کردن پیچ دندانه ها مانع باز شدن پیچ خواهند شد.
 

مهره فانج به سختی باز می‌شود و بسیار قابل اعتماد است!

مهره قفلی keps کِپس ( مهره خاردار یا هزار خاری) 

این نوع مهره ها  یکطرفشان باله های کوچکی دارند که به صورت آزادانه می چرخند. این باله ها محکم بسته میشوند. نکته مهم در استفاده از این مهره ها مقداریست که آنهارا میپیچانیم و آن نباید از حدی بیشتر شود زیرا مسبب شکستن باله های مهره کپس میشود. توجه داشته باشید که مهره کپس بدون باله هایش بدرد هیچکس نمیخورد.
 
مهره قفلی را همه با باله هایش می‌شناسند!

مهره قلعه ای

مهره ی قلعه ای (مانند قلعه است)؛ این نوع مهره ها معمولا در اتومبیل ها استفاده می شوند. در قسمتی که محور چرخها و یاتاقان اتومبیل را نگه داشته است.
 
مهره قلعه‌ای یکی از متداول ترین انواع مهره صنعتی در اتوموبیل می‌باشد
 
در بالا با انواع مختلفی از مهره آشنا شدیم. مهره صنعتی که بسیاری از بست های زندگی بشر مدرن را چفت میکند. وقتی تلگراف با پیچ ها ساخته میشد ساموئل مورس به چه آینده ای فکر میکرد؟ اگر بود و میدید امروز را باورش میشد؟ وقتی ادینبورگ موطن گراهام بل جوان میگشت هیچوقت تصور این را داشت فرزندان دیگر اسکاتلند این چنین متاثر وسیله اعجاب آور گراهام بشوند که روزی کل دنیا را به چشم بر هم زدنی بشود گشت و گذار کرد؟ خود بل که مهره و پیچ را بکار میبست و به فکر شنیده شدن صدای عزیزاننش بود؛ آیا تصور میکرد تلفن روزی بتواند مرز هارا پاره کند و البته فقط همین و دیگر ادامه ندهد؟ پیچ و مهره ها برای چفت کردن و نزدیک کردن ساخته شده اند. اما امان از تشنگی بشر برای کشف و اختراع. 
امیدوارم لذت برده باشید.