کاربرد متر لیزری برای اهالی این فن بسیار حیاتیست. به راحتی میتوان دریافت که متر لیزری یک وسیله پیشرفته برای اندازه گیریست. کاربرد و ویژگی های منحصر به فرد آن را میتوان چنین برشمرد که:
با آن میشود زاویه هارا سنجید. طول و عرض را اندازه گرفت و مساحت را بدست آورد. متر لیزری یک کاربردی اساسی دیگر به عنوان تعین کننده فاصله اجسام نیز دارد که در امور عمران و مهندسی به شدت کمک رفقای معمار ما میباشد. این مقاله بعد از توضیح مختصری از تاریخچه چگونه رسیدن بشر به متر لیزری به مباحث دیگری نیز، خواهد پرداخت:
  • مکانیزم و عملکرد متر لیزری
  • کاربرد متر لیزری
  • مزایای این دستگاه
  • و معایب آن

متر لیزری: چطور و چگونه؟

کاربرد متر لیزری متر لیزری در میان انواع متر های موجود در بازار کاربرد های شگفت انگیزی دارد
انسان میشمارد و احتساب میکند تا بداند. بسیار خب اعداد را چگونه ابداع کرد؟ هرطور که برآن حدس میزیند باید گفت در انتها رسید به ابداع سیستم واحد هایی که متر یکی از انواع آن است. از قبل،ابزار و روش هایی را مثل گز گره وجب را به یاد داریم. اسطرلاب را میشناسیم و چیز هایی مثل آن را در کتاب های تاریخ دیده ایم. ما میتاختیم تا به چیزی به اسم خط کش رسیدیم. سپس چیزی که به عنوان متر میشناسیم به بازار آمد. متر ها انواع مختلفی یافتند و رسیدند به انواع تخصصی شان چنانکه خیاطی و مهندسی و غیره بازار مخصوص خود را پیدا کرد. هرچه پیش‌تر رفت، این وسیله نیز بنا بر شرایط خود را در میدان رشد میدید. امروز با وسیله ای طرف هستیم که به هرچیزی شباهت دارد غیر از خطکش و اسطرلاب. بهتر بگویم شاید با هیچ اسطرلابی نیمشد طالع بشر را طوری دید که خطکش های نامرئی اختراع کند. اما به لطف علم لیزر؟ خب خیلی چیزها ممکن است رخ دهد پس اگر فردا بجای درب ها چند رشته لیزر دائما میتابید یا حتی بجای قلاب و تور و نیزه های ماهیگیری، بشر با لیزر دریا را فتح و غارت کرد تعجب نکنید. در ادامه با مطلبی که در مورد متر لیزری و کاربرد های آن نوشته شده همراه باشید.

مکانیزم عملکرد متر لیزری

 

متر لیزری با استفاده از علم لیزر هرکاری را که فکرش را نمیکند انجام می‌دهد

 اساسا این دستگاه برای اندازه گیری فاصله اجسام همینطور که از نامش مشخص است با استفاده از پرتاب پالس لیزر به هدف و محاسبه زمان رفت و برگشتش فاصله را اندازه گیری میکند. و تک فرکانس بودن نور لیزر نتیجه اندازه گیری را با دقت مناسبی در اختیار قرار میدهد.

کاربرد متر لیزری

این وسیله را میتوان انقلابی در مقوله اندازع گیری دانست با کارکرد دقیق و مکانیزم موثرش در انوار صنایع از  جمله صنایع نظامی، ساخت و ساز ساختمان و معماری، نقشه برداری و حتی عمق سنجی دریایی کاربرد دارد. همچنین سنجش تراز بودن، که در مشاغل بسیاری مورد نیاز است از انواع کاربرد متر لیزری میباشد. دکوراسیون داخلی و نصب اتصلات برقی و... همچنین از کاربرد های بیشمار این وسیله با ارزش است. که با به حد اقل رساندن خطای انسانی و سهولت بخشیدن به امر اندازه گیری موجبات بالابردن راندمان کار را فراهم میکند. در ادامه به بسط مزایای استفاده از متر لیزری میپردازیم. اما قبل از آن بنظر میرسد که بهتر است توضیحات ابزار عمده درباره انواع وسایل نجاری با عنوان وسایل مورد نیاز و ضروری نجاری را از دست ندهید.

مزایای متر لیزری

دقت بالا
سرعت بالا نسبت به استفاده از متر معمولی
سادگی استفاده و نیاز به نیروی کار کمتر.
وزن کم که این خود موجب سهولت در امر استفاده میشود.
اندازه گیری تا حدود 250 متر
اندازه گیری عمق و ارتفاع 
در این بین یکسری محدودیت هایی نیز در استفاده از متر لیزری موجود است که در ادامه به شرح آنها میپردازیم

انواع متر لیزری را در ابزارعمده با قیمتی ارزان خریداری کنید

 

معایب متر لیزری

مهمترین و کلی تر محدودیت در استفاده از متر لیزری همان خصلت مستقیم حرکت کردن نور است. (اگر از کنار سیاهچاله رد نشود!) این امر باعث میشود اصولا اندازه گیری اجسام و سطوح قوسی شکل با متر لیزری ممکن نباشد.
در وهله دوم باید گفت لیزر در فواصل طولانی گاها پس از برخورد با ذرات هوا (که نقش عدسی را ایفا میکنند) دچار واگرایی شده و تغییراتی را در اندازه ها حادث میشوند. اما باید اشاره کرده این تغییرات در مقیاس های میکروسکپی ایجاد شده و تاثیر عمده خود بر محاسبات در آن بخش میگذارد.
نکات مهم خرید متر لیزری
از سری کاربرد های مترلیزری دامنه اندازه گیری، تلورانس، گیری و محاسبات دیگری که دستگاه انجام میدهد؛ میباشد. دامنه اندازه گیری عددی بین 0.5 تا 250 متر را میتواند شامل شود. 
تلورانس دستگاه یا دقت اندازه گیری عددیست منفی یا مثبت که روی دستگاه نشان داده میشود و کمتر بودنش نشان از بالاتر بودن دقت اندازه گیری دستگاه دارد؛ پس سنجش تلورانس،‌ یکی از مهم ترین فاکتور های خرید انواع متر لیزری می‌باشد.
بعضی از دستگاه ها توانایی انجام محسبات متنوعی همچون اندازه گیری سطح، حجم و.... را دارا میباشند که این نیز از پارامتر هایی ست دخیل در انتخاب ابزار مد نظرمان.
در خرید یک متر لیزری از عوامل تعیین کننده توجه به برد دستگاه است. هرچه برد متر لیزری بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. و خرید آن بسته به نیاز و انتظار از متر لیزری میباشد.
مقاومت نسبت به فشار و آسیب های این چنینی نیز سنجه¬ای تاثیر گذار در خرید میباشد که با توجه به محیط هایی که عموما متر کاربرد دارد قابل توجه است.
 
در آخر متر لیزری یکی از پرکاربرد ترین و کارا ترین ابزار مورد استفاده اهل فن است در بالا بصورت چکیده با بررسی ویژگی ها و مکانیزم عمل کرد متر لیزری سعی در آشنا کردن شما با این اختراع محبوب داشتیم. امیدوارم لذت برده باشید.