چیزی که انواع ماشین چمن زنی به انسان ارزانی میکنند مقدمه‌ای شاعرانه طلب میکند. دیدن زیبایی... چشم انسان این خصلت را از بدو تولد با خود به همراه دارد آن را خرج میکند تا سالن های تئاتر و سینما را پر رونق کند. نقاش میشود و تابلو هایش آن را به ما بقی چشم ها نشان میدهد و اگر مخترع شود؟ بله احتمالا انواع ماشین چمن زنی را به بازار می‌آورد. این وسیله پرکاربردی که از ملزومات هر فضای سبزیست انواع و سایز های گوناگونی دارد. عملکرد های مختلف و قیمت های متفاوت ولی غالبا یک هدف را دنبال میکند؛ زیبا سازی محل زندگی انسان و البته پاکسازی محیط از علف های هرز. در ادامه با تشریح اجزا و عملکرد و انواع این داس قدرتمند همراه ما باشید.
در ابتدای این مقاله به ماشین چمن زنی و انواع متنوع آن خواهیم پرداخت، انواعی مانند :
 
  • علف زن دستی
  • علف زن برقی
  • علف زن کوله پشتی
  • علف زن بنزینی
  • علف زن موتوری
  • ماشین چمن زنی

و سپس به اصول استفاده و چگونگی نگه داری این دستگاه نیز اشاراتی خواهیم داشت.

 

ماشین چمن زنی چیست؟

واقعا شاید کمتر با اسمی اینچنین واضح به توضیح عملکرد دستگاهی اشاره کند. شما از ماشین چمن زنی توقع ندارید یک اسپرسو دلچسب تحویلتان بدهد. پس با توجه به اینکه پس از دانستن اسم این دستگاه، به سرعت به کاربرد ماشین چمن زنی واقف میشویم. به توضیح قسمت ها و ویژگی هایش میپردازیم.

انواع ماشین چمن زنی و اصول نگه داری و اصول استفاده علف زن

قسمت های مختلف دستگاه علف زن

موتور: مادر دستگاه و قسمت تبدیل کننده انرژی سوخت به نیروی مکانیکی. موتور انواع مختلفی دارد و در دستگاه های گوناگون از انواع آن استفاده میشود.
میله وسط: بصورت لوله ای طراحی شده و در دستگاه های مختلف بنا بر نیاز، سایز متفاوتی دارد.
دسته: مسئول بخش کنترل ماشین!
بخش تیغه ها و برش دستگاه: این قسمت دلیل خرید دستگاه علف زنیست. بعضی دستگاه ها دو تیغه دارند و هر کدام از 2 الی 8 پره های دندانه دار یا تیغه های دارای 100 دندانه بهره میبرد. بعضی دستگاه ها نیز از نخ برای بریدن علف ها استفاده میکنند.
ابزار اضافی: با توحه به نوع دستگاه برخی از آنها قابلیت های مختلفی در هرس کردن و چمن زدن را دارند که در این بخش جای میگیرند.
ویژگی های یک دستگاه چمن زنی ایده آل:
  1. قدرت مناسب
  2. بالانس مناسب که از اصول اولیه طراحیست و یک دستگاه استاندارد توازن کافی را دارا میباشد
  3. تیغه های با کیفیت و محکم.
  4. البته که گارانتی از ملزومات خرید هر وسیله ایست.
یه چه مواردی باید حین خرید توجه کنیم:
  • اندازه چمن یا برای مثال یونجه ای که چیدن آنها هدف ما از خرید چمن زن است.
  • خرید دستگاه چمن زنی باید با توجه به مساحتی که مقرر است در آن از چمن زن استفاده شود؛ انجام بگیرد از این رو این عامل را باید در انتخاب دخیل نمود.
  • نوع چمن یا چیزی که با استفاده از علف زن قصد هرس یا چیدن آن ها را داریم.
 
 

علف زن دستی

این دستگاه عمده کاربردش برای زدن زمین هایی با مساحت پایین و باغچه های خانگیست. و مکانیزم عملکردش به صورت مکانیکی و تبدیل مستقیم نیروی جنبشی حرکت چرخ ها به حرکت تیغه ها به وسیله چرخ دنده میباشد.

 

علف زن برقی

در این دستگاه جای نیرویی که فرد به علف زن وارد میکند را موتوری گرفته که با فراهم کردن نیروی مورد نیاز پره ها با برق موجبات شروع فرایند چمن زنی را مهیا کند. البته همانطور که در قیاس با مدل بنزینی این دستگاه استهلاک کمتری دارد باید به این نکته اشاره کرد که از معایبی همچون دست و پا گیر بودن نیاز دائمی به برق و سیمی که به علف زن وصل است نیز، برخوردار میباشد.

علف زن برقی در مقایسه با ماشین چمن زنی بنزینی از استهلاک کمتری برخوردار است

علف زن کوله پشتی

این نمونه از علف زن به نسبت آزادی بیشتری را به فردی که از آن استفاده میکند میدهد. علف زن کوله پشتی حین استفاده خستگی کمتری را به بار می‌آورد و برای درو کردن یجنه و هرس کرد علف های هرز انتخاب مناسبی است. اما به مرور فنر کابل خرطومی فرسایش پیدا کرده و به فراخورش کنترل کردنش نسبت به نمونه دوشی کاهش میابد.
 
مراقب خرطومی های علف زن کوله پشتی باشید.

علف زن بنزینی

خصلت اصلی این علف زن نسبت به ما بقی دستگاه ها و بخصوص علف زن برقی؛ قدرت و سرعت بیشتر آن است که این خود دستگاه را در معرض آسیب بیشترب قرار میدهد. و در همین مسیر باید اشاره کرد نیاز به مراقبت بیشتری دارد. اما به هر طریق استفاده از این دستگاه در مناطقی که دسترسی به برق وجود ندارد اگر میخواهید یک چمن زن روشن کنید؛ انتخاب مناسبیست.
 
قدرت و استحکام علف زن بنزینی در میان ماشین های چمن زنی غیر قابل انکار می‌باشد

علف زن ماشینی

این علف زن که ماشینی نام دارد. برخلاف صفات ماشینی دیگر. واقعا یک ماشین است که سر نشین در آن قرار گرفته و با کنترل کردن آن مساحت های بالا 200 متر مربع را میزند.

نگهداری از ماشین چمن زنی

پیش از تعمیرات حتما شمع ماشین را خارج کنید.
موتور دستگاه نیاز به چک کردن و حتی سرویس دوره ای دارد.
روغن دستگاه را هر چند ماه یکبار حتما عوض کنید. با توجه به کارکرد دستگاه چمن زنی و در معرض گرد و غبار بودنش این امر موجب جلوگیری از آسیب زدن ناخالصی های جمع شده به دستگاه میشود.
شمع های دستگاه را هر از گاهی بررسی کنید. این امر اگر با تعویض کردن و تمیز کردنش همراه باشد میتواند افزایش عمر دستگاه را به ارمغان بیاورد.
و البته مقوله رسیدگی به فیلتر هوا
بطور کلی رسیدگی کردن به دستگاه علف زن چیزی کمتر از رسیدگی به خودرو ندارد و اصولا بررسی و نگهداری کردن وسایل انچنینی به نوبه خود ملزم به خرج کردن توجه میباشد. این امر قطعا عمر دستگاه را افزایش داده و موجب میشود در بهترین سطح خود برای استفاده کننده مورد بهره برداری قرار گیرند.
نکاتی ایمنی‌ای که باید حین کار با دستگاه چمن زنی رعایت کرد
 اصول نگه داری از ماشین چمن زنی به مراتب از تهیه آن اهمیت بیشتری دارد!
Sober سراغ دستگاه بروید! استفاده از این دستگاه چیزی کمتر از رانندگی ندارد و کار با آن احتیاط فراوانی را طلب میکند پس نه هنگام غذا خوردن نه سیگار کشیدن نه الکل و این جور مسائل. درست است؛ جریمه نمیشوید ولی جریمه ای که پس از سهل انگاری در این مورد پرداخت میکنید نتیجه ای دارد که آرزو میکنید کاش پلیس برایش قیمتی تعیین میکرد.
از دستکش و کلاه ایمنی و چکمه و عینک ایمنی استفاده کنید 
و اکیدا در شرایط نامناسب جوی از دستگاه استفاده نکنید. 
زباله ها را از مسیر دستگاه حتما بروبید. کار این دستگاه آسیب دیدن توسط آنها نیست!
تا شعاع 15 متری فاصله کودکان و حیوانات را با دستگاه ایجاد کنید.
به تیغه های دستگاه نزدیک نشوید.
از حرکت دادن دستگاه در خلاف جهت اکیدا خود داری کنید.
در شیب از دستگاه استفاده نکنید.
 
درباره انواع لوازم ایمنی هنگام کار، دو مقاله توضیح کامل مهم ترین دستکش های ایمنی و انواع دسته بندی های کلاه های ایمنی و صنعتی ابزار عمده را به هیچ وجه از دست ندهید.
 
 
در بالا به توضیح انواع، شیوه نگهداری و نکات ایمنی پیرامون ماشین علف زنی پرداخته شدو این دستگاه پرکار برد نحوه استفاده ظریفی دارد که پس از خرید فروشنده حتما هب توضیح آن میپردازد. امیدوارم از مطالبی که گفته شد استفاده برده باشید.