مقاله حاضر به بحث انواع صفحه برش اختصاص دارد. این محصول که میتوان از آن به عنوان چیزی یاد کرد که در میان تبر و لیزر قرار دارد!!! به نحوی که اگر تبر را شروع این مسیر بدانیم و لیزر را پیشرفته ترین قسمتش، انواع صفحه برش یک گام قبل از لیزر و برش با آن قرار میگیرد. ابزاری که در دسترس ترین و کار راه انداز ترین وسیله برش چیز هایی­ست که برای تبر و اره نا ممکن و برای لیزر و جز آن، غیر اقتصادی محسوب می‌شود. انواع صفحه برش علاوه بر کار های کارگاهی میتواند در کار های خانگی هم به شما کمک کند؛ البته به شرط خبرگی شما در کار های خانگی. صفحه های برش انواع و اقسام گوناگونی دارد و به این ترتیب کاربرد های فراوانی را شامل میشود. در ادامه مقاله بعد از توضیح کامل مکانیسم و کارکرد صفحه های برش به معرفی انواع آن خواهیم پرداخت که از آن ها در زیر نام خواهیم برد و در نهایت نیز به مهم ترین مبحث؛ یعنی نکات ایمنی حین استفاده از انواع صفحه برش خواهیم پرداخت.

  • صفحه استیل بر
  • صفحه آهن بر
  • صفحه سایش
  • صفحه پروفیل بر
  • صفحه سنگ بر
  • صفحه سرامیک بر
  • صفحه بتن بر
  • صفحه آسفالت بر
  • صفحه سنباده
  • صفحه مینی قلاپ

 

مکانیزم عمل صفحه های برش

در یک کلمه اگر بخواهیم تمام این عنوان را توضیح دهیم: سایش ! این فرایند با بهره بردن از دانه هایی که صفحه های برش از آن تشکیل شده شکل میگیرد. این اصطکاک است که موجب عمل این صفحه ها میشود.

جنس صفحه برش از چیست؟

رزین و چسب را با یکی از موارد زیر برای مصراف گونانی ترکیب و انواع صفحه برش را ساخته و به بازار عرضه میدارند.

دانه آلومینیوم اکسید

 از این دانه های برای برش فولاد و آهن استفاده میکنند

دانه اکسید آلومینیوم و زیرکونیم

 [اگر شما نیز همواره در رابطه با فایده زیرکونیم، شب ها قبل از خواب از خود سوال میپرسیدید، پیشنهاد ابزار عمده به شما خواندن یک خط آینده است !!]. آن را با چسب و رزین مخلوط میکنند و لایه برداری و برش فولاد سخت را به کمک صفحه حاصله از آن به انجام میرساند.

دانه کاربید سیلیکون

 این دانه عمدتا مناسب برای ساخت صفحه های برش و لایه برداری لاستیک و پلاستیک یا در واقع مواد غیر آهنی و فولاد سخت می‌باشد.

سرامیک اکسید آلومینیوم

 این دانه که سخت ترین دانه موجود در بدنه انواع صفحه برش می‌باشد، فلزات سخت و خیلی سخت را میساید و کارش سابیدن فلزاتی می‌باشد که از پس مابقی صفحه ها برش به راحتی بر می­آیند.

 

شماره های حک شده روی صفحه های برش به چه معناست

این شماره ها سایز دانه های سایشی را نشان میدهد. هرچه سایز دانه ها بزرگ تر باشد؛ صفحه زبر تر است و کاربردش غالبا برش های بدون ظرافت خواهد بود. این سایز را اعدادی نظیر 10 و 24 و... را شامل میشود. اما صفحه های نرم تر را با اعداد سه رقمی مندرج میکنند؛ مانند 100 – 200 و ... که پر کاربردترین آنها 115-125-150-180-210-230-250-300 و 350 هستند و بنا بر نوع استفاده تهیه میشوند. بطور کلی صفحه های مینی فلاب قطری به اندازه 5 میلیمتر صفحه های استیل بر 1 میلیمتر یا کمتر از این مقدار و فلز بر ها اصولا بین 2 تا 3 میلیمتر کاربرد دارند.

 

صفحه استیل بر

خرید انواع صفحه برش در ابزار عمده

 

میتوان گفت این صفحه ها کمترین زخامت را بین همه صفحه های برش را دارا میباشد و نهایتا تا 2 میلیمتر زخامت دارد. از این صفحه برای برش فولاد (استیل) استفاده میشود.

صفحه آهن بر

صفحه آهن بر با پروفیل های آهنی ابزاعمده

 

این صفحه ها نیز 1 یا 2 میلیمتر زخامت بیشتر ندارند و بطور معمول در قطرهای 115 ، 180، 210 و 230 در بازار موجود است. کار برد این صفحه برش پروفیل های آهنی با قطر کم می‌باشد.

صفحه های سایش

خرید عمده و ارزان انواع صفحه سایش

 

از این صفحه ها غالبا برای پلیسه گیری قطعات استفاده میشود. قطر های متداول و پراستفاده این صفحه در میان انواع صفحه برش 230 و 180-115 می‌باشد. 

صفحه پروفیل بر

خرید عمده انواع صفحه برش ابزار عمده

 

یکی از پرکاربرد ترین صفحه برش هایی که در بازار موجود میباشد صفحه پروفیل بر است؛ این مدل از انواع صفحه برش را بعد از نصب بر روی دستگاه مخصوص آن، به برش انواع قوطی، پروفیل های ساختمانی و لوله  وا میدارند. سایز مورد استفاده این صفحه 300 و 355 میلیمتر است

صفحه سنگ بر

خرید عمده صفحه سنگ بر

 

این صفحه ها نیز مثل صفحه های آهن بر به  قطر های 115، 180، 210 و 230 میلیمتر در بازار موجود است و قطر غالب آنها 1 یا 2 میلیتر میباشد.

صفحه سرامیک بر

صفحه سرامیک بر در ابزار عمده

 

صفحه های سرامیک بر نیز همچون صفحه برش فیبری برشکاری را با سایش انجام می دهند، اما برخلاف آن، جنس لبه های صفحه های سرامیک بر دانه های سایشی است. پر استفاده ترین قطر صفحه های سرامیک بر برای صنعتگران 115 – 180 و 230 میلیمتر می باشد.

صفحه بتن بر

قطر های متداول صفحه بتن بر در بازار

 

این صقحه دارای لبه الماسه است و روی بدنه صفحه شیار هایی قرار دارد. قطر های پرکاربرد این صفحه برش از 300  شروع  می‌ؤود و تا 750 میلیمتر ادامه می‌یابد.

 

برای مطالعه بیشتر درباره دریل های بتن کن به مقاله تخصصی ابزار عمده با عنوان هرکدام از دریل های موجود در بازار چه ویژگی هایی دارند رجوع کنید.

صفحه آسفالت بر

صفحه برش آسفالت بر در میان انواع صفحه برش

 

این صفحه ها بصورت کلی در سایز های 350 – 400 – 450 – 500 -550 -600 – 650 و 700 تولید می شوند و در مواردی نیز تا قطر 1200 میلیمتر برای مصارف بخصوصی نیز موجود میباشد. این صفحه نیز همچون صفحه بتن بر دارای شیار میباشد و لبه­ های آن با الماسه مشخص است.

صفحه برش سنباده

کاربرد انواع صفحه برش سنباده در ابزارعمده

 

این صفحه ها قابل نصب روی انواع فرز میباشد و برای سیقل دادن سطوح از آنها استفاده میشود

صفحه برش مینی فلاپ

خرید عمده انواع صفحه مینی قلاپ کنزاس

 

این صفحه ها را چندین سنباده که روی هم چفت شده اند تشکیل میدهند. این صفحه ها نسبت به صفحه سنباده کاربرد راحت تری دارد.

نکات ایمنی حین کار با انواع صفحه برش

تجهیزات ایمنی را چک و کامل از سالم بودن آنها حین استفاده اطمینان حاصل کنید.

در سطح هوشیاری کامل و طبیعی از آن ها استفاده کنید.

به حداکثر دور دستگاه و حداکثر توان صفحه برش توجه کنید.

حین کار با دستگاه سعی داشته باشید فشاری ملایم و تقریبا یک نواخت به آن وارد کنید از ضربه زدن خود داری کنید.

گارد دستگاه را برندارید.

جهت چرخش صفحه به نحوی باشد که پلیسه های تولید شده به سمت شما پرتاب نشود.

حتما از سایزی استفاده کنید که با حداکثر سایز دستگاهتان تطابق داشته باشد.

صفحه های برش ترک خورده قابل استفاده نیستند. از آنها به هیچ عنوان روی دستگاه استفاده نکنید.

پیچ نصب صفحه های برش را به حد متعادل صفت کنید. به موتور دستگاهی با پیج صفت فشار وارد میشود.

هر صفحه برشی مخصوص کار مشخصی میباشد. به این امر توجه داشته باشید.

 

درباره انواع لوازم ایمنی هنگام کار، دو مقاله توضیح کامل مهم ترین دستکش های ایمنی و انواع دسته بندی های کلاه های ایمنی و صنعتی ابزار عمده را به هیچ وجه از دست ندهید.

 

در مقاله بالا بصورت اجمالی با نجوه عملکرد و ترکیبات و انواع صفحه های برش آشنا شدید. این متن بخشی ساده از دنیای برش و سایش را برای شما نمایان کرد. امیدوارم چیزی که در پی آن این مقاله را مطالعه کردید برایتان پیش آمده باشد. موفق باشید.