انواع تیغ اره با توجه به نوع متریال تولید می شود. تیغ اره ابزاری قدیمی و کاربردی است که از گذشته تا کنون مورد استفاده قرار می گیرد. زمان مشخصی را نمی توان برای ابداع آن عنوان کرد. البته شکل اولیه انواع تیغ اره ها بسیار ابتدایی بوده است. امروزه انواع تیغ اره در جنس های بسیار متنوع ساخته می شود. انواع تیغ اره برای برش متریال های خاص در صنایع مختلف استفاده می شود.
هدف از ساخت انواع تیغ اره برش و یا ایجاد شیار در قطعات مختلف است. در انواع تیغ اره دندانه هایی وجود دارند که پشت سر هم در یک ردیف قرار دارند. دندانه ها هم شکل و هم اندازه ساخته می شوند.
جنس اره از فولاد است. فاصله راس هر دندانه از یکدیگر را گام تیغه اره می نامند. هر چقدر تعداد آن ها بیشتر باشد برندگی و تیزی آن بیشتر است. زمانی که بخواهید یک متریال را با استفاده از اره برش یا شکاف دهید باید به چند فاکتور توجه داشته باشید:
• قطر تیغ اره برای برش متریال های مختلف متفاوت است.
• اندازه شفت وسط تیغ اره باید با شفت تیغ اره کاملا فیکس باشد.
• RDM را چک کنید که مطابق با نوع متریال شما باشد (تعداد دور در دقیقه).
• تعداد دندانه در انتخاب اره مهم است.
 
تیغ اره و همه چیز درباره آن
 
 

راهنمای خرید تیغ اره

 
راهنمای خرید تیغ اره
 
راهنمای خرید تیغ اره به شما کمک می کند در میان انواع تیغ اره گزینه مناسب را انتخاب کنید. در زمان خرید باید به چند نکته توجه داشته باشید: 
• سگمنت و جنس بدنه تیغ اره بسیار مقاوم باشد.
• ویژگی نویز گیری داشته باشد.
• به تعداد دندانه ها، زاویه ساخت و طرز قرار گرفتن الماسه ها توجه داشته باشید.
• ارتباط معکوس بین تعداد دندانه و سرعت برش وجود دارد. 
• هرچقدر دندانه ها بیشتر باشد سرعت کمتر است. اما دقت و ظرافت بیشتری دارد و برش صاف تر می شود.
 
 

معرفی انواع تیغ اره

 
انواع تیغ اره
 
در ادامه مطلب با معرفی انواع تیغ اره می توانید بهترین ها را با توجه به کار خود انتخاب کنید.
 

تیغ اره آتشی گرم بر

برای برش متریال هایی مانند ناودانی، تیرآهنی و ... استفاده می شود. در فرایند اولیه تولید کاربرد دارد. شکل و استاندارد خاصی ندارد. به صورت سفارشی ساخته می‌ شود.

تیغ اره سرد بر

برای برش لوله پروفیل و آهنگری کاربرد دارد. اندازه استاندارد آن ۵۸ تا ۸۵ سانتیمتر و قطر سفارشی آن تا ۲۲۰  سانتیمتر هم تولید می‌شود.

تیغ اره برش عرضی (cross cut)

برای برش عمودی ساخته شده است. تعداد دندانه ها بین ۴۰ تا ۸۰ عدد است. برش صاف و دقیقی دارد.

تیغ اره برش طولی (rip cut)

برای برش چوب استفاده می شود. تعداد دندانه ۱۶ تا ۴۰ عدد است. فضایی بین دندانه ها طراحی شده است که خورده ها را جدا می کند. برش بسیار قوی دارد.

تیغ اره ترکیبی

برای برش های عرضی و طولی استفاده می شود. چند گروه دندانه دارد. فاصله بین آن ها عمیق است. برای هر گروه یک دندانه برای برش طولی و چهار دندانه برای برش عرضی طراحی شده است.

تیغ اره فارمینگ

تعداد دندانه ها ۲۴ عدد است. برش صاف و یکدستی دارد. 

تیغ اره Hollow Ground

به تعداد مساوی دندانه ها کنار هم قرار دارند. بین هر گروه یکی گود تر است. بدنه از دندانه ها باریک تر است. مانع گیر کردن تیغه در چوب می شود.
 

تیغ اره دیسکی الماسه

 
تیغ اره الماسه
 
تیغ اره دیسکی الماسه یکی از انواع تیغ اره است. برای برش متریال هایی خاص استفاده می شود. بر روی ابزار اره فارسی بر و اره دیسکی قابل نصب است. از آلیاژ های بسیار مقاوم برای ساخت آن استفاده شده است. آلیاژ هایی مانند استیل گرما دیده، کروم،  وانادیوم و تنگستن را می توان نام برد. تیغه هایی با این ترکیب می توانند در دمای بسیار بالا کار کنند و سرعت بالایی داشته باشند. علاوه بر تمام این ویژگی های شگفت انگیز که تیغ اره دیسکی الماسه در خود جای داده است این وسیله میتواند در انواع چوب بر ، علف تراش ، خط زن و یا حتی برای صفحات روکش دار (صفحاتی مانند ام دی اف، نئوپان،تخته چندتایی و ...) مورد استفاده قرار گیرد. انواع تیغ اره الماسه به شرح زیر می باشد:

تیغ اره گرد دندانه دار الماسه مخصوص چوب و نئوپان

دندانه هایی دارد که یکی در میان به سمت راست و چپ، در زاویه 15 درجه قرار دارند. البته قطر آن با توجه به جنس متریال و نوع دستگاه تفاوت دارد.

تیغ اره گرد دندانه دار الماسه مخصوص mdf

این نوع تیغ با TP مشخص می شود. دندانه ها زاویه ۴۵ درجه دارند. یکی در میان به شکل ذوزنقه و صاف طراحی شده اند. جنس دندانه از تنگستن است. برای برش نئوپان های ملامینه، انواع مقوا، پلاستیک و ... کاربرد دارد. 

تیغ اره مناسب آلومینیوم و فلزات غیر آهن

زاویه اصلی و محل قرارگیری دندانه ‌ها منفی است. طراحی دندانه ها یکی در میان متفاوت است. به شکل صاف و ذوزنقه طراحی شده اند.

تیغ اره خط زن

انواع تیغ اره خط زن به شرح زیر می باشد: 
۱- در تیغ اره کنیکال الماسه شکل دندانه ها مخلوط است. بر روی دستگاه های برش سنگین قابل نصب است.
۲- نوع دیگر به منظور خط زدن روی قطعه ها قبل از برش استفاده می شود. ضخامت شیار به وسیله دستگاه تنظیم می شود. قطر آن به نوع دستگاه وابسته است. 
۳- نوع دیگر است دو تکه است. در آن یک قطعه فیلتری طراحی شده است. با استفاده از آن می توان خط یا شیار مورد نظر را تنظیم کرد. شکل دندانه ها مخروطی یا کنیکال می باشد.
 
 

تیغ اره دیسکی عمود بر

 
 
تیغ اره عمود بر
 
تیغ اره دیسکی عمود بر یکی از انواع تیغ اره است. تیغ اره عمود بر به وسیله موتور الکتریکی حرکت می کند. شامل یک حرکت رفت و برگشتی یا پاندولی می باشد. برای انواع متریال ها می توان استفاده کرد.
تیغ اره دیسکی عمود بر با توجه به جنس و قطر اره به انواع مختلفی تقسیم می شود. انواع تیغ اره عمود بر به شرح زیر می باشد:

تیغ اره عمود بر HSS

برای آلومینیوم و فلزات غیر آهنی کاربرد دارد. از فولاد سخت کاری شده تهیه شده است.

تیغ اره عمود بر HCS

برای متریال های نرم مانند لمینت، چوب و ... استفاده می شود. از فولاد کربنی ساخته شده است.

تیغ اره عمود بر TC

از تنگستن کارباید ساخته شده است. برای برش پلاستیک های سخت مانند فایبرگلاس و سرامیک (در بعضی موارد) از این اره کمک گرفته می شود.

تیغ اره عمود بر BIM

دو فلزی نام دارد. از ترکیب HSS و HCS ساخته شده است. قابلیت ارتجاعی دارد. در صنایع مختلفی مانند فلزات آهنی، غیر آهنی، چوب فشرده و ... کاربرد فراوان دارد.
 
انواع تیغ اره با توجه دندانه ها بر اساس نوع کار ساخته می شود: 
• اره عمود بر فورج شده، جهت دانه‌ها به طرفین 
• تیغ اره عمود بر فورج شده، دندانه های مواج 
• تیغ اره عمود بر ماشین کاری شده، جهت دندانه ها به طرفین 
• تیغ اره عمود بر ماشین کاری شده با دندانه های مخروطی
 

تیغ اره دیسکی چوب بر

 
 
تیغ اره چوب بر
 
تیغ اره دیسکی چوب بر یکی از انواع تیغ اره های دیسکی است. تیغ اره دیسکی چوب بر شامل نوعی تیغ اره الماسه و تیغ اره عمود بر می باشد. جنس، قطر و شکل دندانه های آن برای برش متریال هایی خاص طراحی شده است. 
دندانه های آن با زاویه ۱۵ درجه و یکی در میان به سمت راست و چپ طراحی شده اند. تیغ اره چوب بر عمود بر HCS  نام دارند. از فولاد کربنی ساخته شده است. تیغ اره چوب بر الماسه برای برش متریال هایی مانند چوب، نئوپان و mdf مناسب می باشد.
 

با ابزارعمده از بازار خرده نگیر

 
ابزارعمده یک پلتفرم اینترنتی می‌باشد که با هدف تسریع و تسهیل فرایند خرید عمده انواع ابزار و یراق راه اندازی شده است. با ابزار عمده دیگر نیازی به صرف زمان و انرژی بی اندازه برای ثبت و پیگیری خرید عمده ابزار و یراق و یا خرید عمده تیغ اره دیسکی نمی‌باشد . شما میتوانید با مراجعه به صفحه برند های ابزار عمده و دانلود لیست قیمتی که توسط تامین کننده اصلی کالا ( تولید کننده یا وارد کننده ) توزیع شده ، اقدام به خرید اجناس مورد نظر خود کنید.
همچنین شما میتوانید با مراجعه به صفحه برند تازا ، یکی از بهترین تولید کنندگان تیغ اره دیسکی در بازار ، فرایند ذکر شده را طی کرده و سفارش خود را در ابزارعمده ثبت کنید.