دستگیره کمدی و کابینتی استفاده های بیشماری و کم نظیری دارند ؛کمدهای دیواری و کابینت های آشپزخانه به منظور سهولت در باز و بسته کردن و تزئینات روی در، دارای دستگیره هایی هستند. در این مقاله به معرفی انواع دستگیره کمدی و کابینتی می پردازیم. کمد ها و کابینت ها جدا از نوع متریالی که برای ساخت آن ها استفاده می شوند می توانند دستگیره هایی از جنس متفاوت داشته باشند.
 

آشنایی و معرفی انواع دستگیره کمد و کابینتی

 
انواع دستگیره کمدی و کابینتی
 
در ابتدای معرفی انواع دستگیره کمد و کابینتی، دستگیره ها را به دو دسته تقسیم می کنیم که عبارتند از:
 
معرفی انواع دستگیره کمد و کابینتی سبک سنتی : برخی از کابینت ها به سبک کلاسیک ساخته می شوند. دستگیره های که برای این نوع از کابینت ها تعیین می شوند که دارای نقوش و طرح های سنتی هستند.
 
انواع دستگیره کمدی و کابینتی سبک مدرن : این نوع از دستگیره ها معمولا ساده هستند و فقط با یک ویژگی به عنوان مثال رنگ طلایی یا براق در روی کابینت قابل شناسایی هستند. در سبک های مدرن طراحی کابینت دستگیره های توکار و مخفی بسیار پر کاربرد هستند.
 

نکاتی که به هنگام خرید دستگیره کمد و کابینتی باید به آن توجه کنید

 
یکی از نکاتی که برای خرید و معرفی انواع دستگیره کمدی و کابینتی باید به آن توجه کنید این است. صرفا ظاهر دستگیره را مد نظر قرار ندهید عوامل مختلفی برای خرید انواع دستگیره کابینتی موثر هستند. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت دستگیره بسیار مهم می باشد. چوب یا فلزی که برای ساخت دستگیره ی کابینت استفاده می شود باید در برابر باز و بسته شدن مداوم،کشیده شدن دستگیره، نظافت کابینت، حرارت ناشی از پخت و پز و ... از مقاومت مناسبی برخوردار باشد. دستگیره ی کمد های دیواری که معمولا از چوب ساخته می شوند باید از جنس چوب مقاوم مانند گردو، افرا و ... باشند. چنان چه از فلز برای تولید دستگیره های کابینت استفاده شود باید آلیاژهای مقاوم و انعطاف پذیری به کار برد.
 

دستگیره کابینتی توکار

 
خرید عمده دستگیره کابینتی توکار
 
در ادامه ی معرفی انواع دستگیره کمد و کابینتی به معرفی و آشنایی با انواع دستگیره توکار می پردازیم. این نوع از دستگیره ها را می توان در انواع کابینت هایی که به سبک مدرن و کلاسیک ساخته می شوند به کار برد. اصولا دستگیره های توکار در داخل کابینت قرار می گیرند. دستگیره های توکار که به آنها دستگیره های هیدن نیز گفته می شود به سه شکل مختلف طراحی و ساخته می شوند که عبارتند از: دستگیره هایی با فناوری مغناطیسی، دستگیره های هم سطح با کابینت، دستگیره هایی با بیرون زدگی اندک
 

روش های طراحی و ساخت کابینت توکار

 
انواع دستگیره کمدی و کابینتی با فناوری مغناطیسی : نوعی از دستگیره های توکار هستند که در خارج از کابینت ها هیچ نشانی از آن دیده نمی شود. عملکرد این دستگیره ها به صورت آهنربایی و مکانیکی می باشد. بدین صورت که با یک اشاره کابینت به آسانی باز می شود.
 
معرفی انواع دستگیره کمد و کابینتی هم سطح با کابینت : این نوع از دستگیره ها با سطح کابینت به صورت یکپارچه دیده می شوند. فقط یک شیار بسیار باریک روی کابینت قرار دارد که دست زیر آن قرار می گیرد و با فشار اندکی باز می شود.
·        دستگیره های بیرون زدگی اندک: در کشوهایی پایین کابینت دستگیره هایی قرار داده می شود به بخش فوقانی کشو چسبیده شده اند. تنها قسمت کوچکی از دستگیره دیده می شود و با کمترین نیرو باز و بسته می شود.
 

دستگیره کابینتی تک پیچ

 
خرید عمده دستگیره کابینتی تک پیچ
 
دستگیره تک پیچ نوعی از دستگیره های پرکاربرد در کابینت های کلاسیک یا سنتی هستند. همانطور که میدانید کابینت های سبک سنتی و کلاسیک دارای نقش و نگار بسیاری می باشند. از این رو دستگیره هایی که بر روی آن ها انتخاب می شود باید از انواع دستگیره های پر زرق و برق بازار باشند. دستگیره های تک پیچ فقط یک سوراخ برای اتصال به کابینت ایجاد می کنند. این نوع از دستگیره ها دارای تنوع زیادی از لحاظ شکل ظاهری و متریال مورد استفاده برای ساخت هستند. به دستگیره های تک پیچ، دستگیره ی دکمه ای نیز گفته می شود. از دستگیره های تک پیچ عموما در مواردی که نیاز است نیروی زیادی وارد شود به ویژه در کشوها استفاده نمی شود.
 

دستگیره کابینتی دو پیچ

 
خرید عمده دستگیره کابینتی دو پیچ
 
دستگیره های کابینتی دو پیچ نوعی دیگر از دستگیرهای پرکاربرد محسوب می شوند. در ادامه ی معرفی انواع دستگیره کمد و کابینتی به بررسی این نوع از دستگیره ها می پردازیم. دستگیره های دو پیچ در واقع  دستگیره هایی مانند یک خط مستقیم هستند که به وسیله دو سوراخ پیچ بر روی کابینت متصل می شوند. دستگیره های دو پیچ در جهت عمودی  و افقی به کابینت متصل می شوند. انواع دستگیره های کابینتی به شکل میله ای و مستطیلی هستند. دستگیره های خطی از لحاظ سایز و ابعاد پیچ با یکدیگر متفاوت هستند.