سلامی دوباره به تمام مخاطب های آموزش فروشندگی ابزار و یراق که بصورت رایگان در اختیار شما قرار میگیره. ما در این مقاله که قسمت سوم آموزش فروشندگی ابزار و یراق محسوب میشه قراره راجع به این صحبت کنیم که فروشنده های ابزار و یراق به چند دسته تقسیم میشوند ؟! در واقع ما در این قسمت درباره دسته بندی فروشنده های ابزار و یراق صحبت میکنیم. اما بنظر میرسه بهتره قبل از شروع این قسمت اگر قسمت قبل رو نخوندید ، حداقل یه نگاه بهش بندازید، اگر هم وقتش خوندن نداشتید ، ما اونجا یه پادکست براتون گذاشتیم که میتونید حین کار روتین یا رانندگی یا پیاده روی بهش گوش بدید! [همون کاری که تو این قسمت هم میکنیم !] قسمت دوم آموزش فروشندگی ابزار و یراق رو میتونید با کلیک کردن پیدا کنید. دسته بندی فروشنده های ابزار و یراق چه ضرورتی دارد و یا اصلا دسته بندی فروشنده های ابزار و یراق به چه دردری میخورد؟ هرکدام از فروشنده ها برای فروش و سود بیشتر باید چه نکاتی را رعایت کنند؟ این سوالات همون هایی هستند که قراره در این مقاله بهشون بپردازیم.

با ما همراه باشید :)))

 

پادکست مخصوص این مقاله که این زیر هست رو هم از دست ندید !

 

دسته بندی فروشنده های بازار

 

ما برای هر قسمت از آموزش رایگان فروشندگی ابزار و یراق حداقل یک پادکست هم داریم. خیلی از افراد ممکنه با شنیدن راحت تر باشن تا خوندن، اما یادتون نره پادکست و متن مقاله مکمل هم دیگه هستن و نه اینک فقط یکی از اون ها کافی باشه! این پادکست همینجاست، شما میتونید با کلیک کردن اون رو گوش بدید.

 

 

 

 

 

بهتره خیلی سریع بریم سراغ این قسمت از آموزش فروشندگی ابزار و یراق ، هرچی باشه یه فروشنده موفق با کسب سریع نکات مهم فروشندگی، باید بره به مشتریاش برسه :)

 

آموزش فروشندگی ابزار و یراق قسمت سوم

 

تو بازار ابزار و یراق فروشندگی های بسیار متنوعی داریم ؛ یکی بصورت تخصصی فقط یراق میفروشه، یکی فقط ابزار، یکی به دستگیره هاش شهره شهر هست یکی دیگه به لوازم کشاورزی، یکی فقط با سازمان ها کار میکنه و تمام وقتش رو میذاره روی تامین لیست اقلام اون ها یکی با پیمانکار ها و یکی دیگه هم فقط به مشتری های گذری جنس میفروشه.

برای این سلسله آموزش رایگان فروشندگی ابزار و یراق ما باید بتونیم این تعداد از تنوع فروشندگی رو در این بازار دسته بندی کنیم؛ چون بدون شک همه این فروشنده ها به نکات یکسانی نیاز ندارن.

خب چطور میشه فروشنده های بازار ابزار و یراق رو دسته بندی کرد؟

 

دسته بندی فروشنده های بازار ابزار و یراق

 

فرض کنید این دسته بندی رو بر اساس جنس انجام بدیم : اون هایی که دستگیره میفروشن تو یک گروه، اون هایی که قفل میفروشن تو یک گروه دیگه، اون هایی که ابزار الکترونیکی میفروشن تو یک گروه دیگه. اما این دسته بندی اشتباه هست! چرا ؟

چون تو این بازار و مخصوصا تو شهرستان ها خیلی کم پیش میاد یک فروشنده بصورت تخصصی فقط یک دسته جنس خاص رو بفروشه. اکثر مغازه های ابزار و یراق تمام چیز هایی که ما بر اساس اون ها این دسته بندی اشتباه رو انجام دادیم، میفروشن.

خب چیکار کنیم؟

نظرتون راجع به دسته بندی بر اساس ابزار و یراق چیه؟ مثلا یک دسته فروشنده ابزار داشته باشیم و یک دسته فروشنده یراق. این دسته بندی هم استباه هست! این دیگه چرا؟

چون اگر فرض کنیم فروشندگان ابزار دیگه یراق نمیفروشن و برعکس فروشندگان یراق دیگه ابزار نمیفروشن، باز هم نکاتی که برای آموزش فروشندگی ابزار و یراق لازمه قابل تقسیم به این دو دسته نیست. این اتفاق دلیل واضحی داره : بعضی از فروشنده ها یراق یا ابزار رو به سازمان و سایر کسب و کار ها میفروشن و بعضی ها به مصرف کننده نهایی. این اتفاق در دسته ابزارآلات هم میوفته.

بنظر میرسه که داریم به اساس دسته بندی خودمون نزیک میشیم!

 

فروشندگی

 

ما در این سلسه آموزش رایگان فروشندگی ابزار و یراق فروشنده های فعال در بازار ابزار و یراق رو بر اساس نوع مشتری، به دو دسته کلی تقسیم میکنیم :

  • سازمان ها و سایر کسب و کار ها
  • مصرف کننده نهایی

خب این دسته بندی چه ویژگی هایی داره؟

بذارید با این سوال شروع کنیم : بنظر شما نکاتی که برای فروش لازمه، بین یک فروشنده که فقط انبار داره و از سازمان ها سفارش میگیره و فروشنده‌ای که مغازه داره و با مصرف کننده نهایی در ارتباطه یکسانه؟ این دو فروشنده بصورت یکسان باید تبلیغات انجام بدن؟ سرمایه هاشون رو با منطق یکسانی باید بین اجناس پخش کنن؟ ساعت کاری نزدیکی دارن؟ قطعا اینطور نیست!

مثلا خود ما در ابزارعمده در دسته فروشندگان اول قرار میگیریم و تقریبا تمام مشتریان ما در دسته دوم قرار میگیرن.

خب بریم ببینیم فروشنده های دسته دوم ، یعنی فروشنده هایی که با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستن؛ قراره در این قسمت با چه ترفندی مواجه بشن :

 

فروش ابزار و یراق به مصرف کننده نهایی

 

خود شما تا به امروز بارها در مقام خریدار بودید ؛ خرید لباس ، گوشی موبایل ، لوازم آشپرخونه ، خرید عمده ابزار و یراق ، خرید میوه و ....

یه لحظه با خودتون فکر کنید اگر دو تا مغازه دیوار به دیوار هم یک جنس واحد رو با یک قیمت به شما بفروشن، چه چیز هایی باعث میشه که از یکی خرید کنید و از یکی دیگه چیزی نخرید؟

فکر به این سوال خیلی مهمه.

شاید براتون جالب باشه بدونید که بر اساس داده ها و اصول فروشندگی، اکثر افراد ترجیح میدن از فروشنده‌ای خرید کنن که بهشون این حس رو بده که در کنارشون قرار داره نه در مقابلشون! یعنی چی؟

یعنی مشتری وقتی داخل مغازه شما میشه و میخواد قفل بخره اما سردرگم هست و نمیدونه کدوم قفل بهتره، یا اگر مشتری بار قبلی که قفل خریده مغازه دار جنس کم کیفیت و تقلبی بهش داده و الان نسبت به همه ابزار و یراق فروش ها بدبین هست، شما باید بهش این حس رو بدید که کاملا درکش میکنید و هدف‌تون همراهی کردن اون هست و نه صرفا فروش قفل !

 

ترفند فروشندگی در بازار ابزار و یراق

 

اگر مشتری سردرگم هست بهتره چند مدل قفل بهش نشون بدید و از مزایا و از همه مهم‌تر معایب هر قفل باهاش صحبت کنید، کاتالوگ هایی که دارید رو بهش نشون بدید و حتی اگر قفلی وجود داره که کاملا نیاز این مشتری رو رفع میکنه اما شما موجود ندارید، باز هم بهش این پیشنهاد رو بدید، مطمئن باشید حتی اگر این بار از شما خرید نکنه،‌ بار بعد که قفل میخواست اولین مغازه پیش خود شما میاد !

ابزار فروش موفقی باشید :)