میخ کوب چیست؟

 
میخ کوب که با نام تفنگ میخ کوب نیز شناخته می‌شود یکی از ابزار های فوق‌العاده مهم و پرکاربرد صنعتی محسوب می‌شود. اگر که شما یک نجار را بدون اره نمیتوانید تصور کنید، میخکوب را هم به همان اندازه در نظر داشته باشید که کیفیت و سرعت یک نجار را تضمین میکند. به عبارتی دیگر اینطور میتوان گفت که تمام فعالیت هایی که یک نجار ماهر با استفاده از یک میخ کوب، حتی معمولی، انجام میدهد در صورت بکارگیری چکش وقت بسیار بیشتری را از او طلب میکند. البته بگذارید در همین ابتدای مقاله ذکر کنیم که یک تفنگ میخ کوب میتواند تیغی دو لبه باشد ! به نحوی که با استفاده صحیح از آن سرعت و کیفیت کار به طرز چشم گیری افزایش می‌یابد اما در صورت استفاده ناصحیح و بدون در نظر گرفتن ایمنی میتواند آسیب ها و خطرات جبران ناپذیری را برای مصرف کننده ایجاد کند.
مقاله فعلی شامل موارد مهمی از توضیح میخکوب می‌شود که کلیت و انواع آن را نام خواهد برد: 
- میخکوب بادی
- میخکوب شارژی
- توضیح نحوه استفاده
- روش های کوبیدن میخ
- نکات ایمنی ضروری در حین استفاده

انواع میخ کوب :

 
میخ کوب بادی‌ :
 
میخ کوب بادی از طریق لوله‌ای طولانی، هوا را از مخزنی به نام کمپرسور هوا گرفته و به پیستون می‌برد. پیستون هوا را فشرده کرده و نیرویی که برای کوبیده شدن و فرو رفتن میخ لازم است فراهم می‌کند
 
برای استفاده بهینه از میخ کوب بادی به مناسب ترین کمپرسور باد متناسب با فعالیت خود نیاز پیدا خواهید کرد؛ برای کسب اطلاعات در زمینه این ابزار کافیست به مقاله انواع کمپرسور باد و کاربرد هرکدام از آن ها رجوع کنید.
 
میخ کوب شارژی :
 
از نظر کارایی و نتیجه تفاوت چندانی میان میخ کوب بادی و میخ کوب شارژی نیست، تفاوت اصلی این دو نوع، همانطور که از نامشان مشخص است،‌ تفاوت در منبع انرژی لازم برای کوبیده شدن میخ بر روی سطح می‌باشد. در قسمت قبل توضیح دادیم که میخ کوب بادی چطور نیروی خود را تامین میکند و برای توضیح چگونگی نحوه کوبیده شدن میخ در میخ کوب شارژی باید بگوییم فشار هوای مورد نیاز برای حرکت پیستون در این نوع از میخ کوب ها از طریق یک قوطی ساچمه‌ای، که قابل تعویض نیز می‌باشد،‌ و با نام کنیسر نیز شناخته می‌شود صورت میگیرد. در واقع در این نوع از میخ کوب ها نیرو از طریق باتری به کنیسر وارد شده و میخ کوبیده می‌شود.
 
مقایسه :
 
میخ کوب های بادی به دلیل نیاز به کمپرسور فضای بیشتری را اشغال میکنند که هم برای حمل و نقل و همچنین برای کار در محل های تنگ و باریک کمی محدودیت ایجاد میکنند. میخ کوب شارژی هم در زمان کوتاه تری آماده شده و هم در هر فضایی قابل استفاده می‌باشند اما از محدودیت های آن میتوان به هزینه تهیه کنسیر آن که به صورت مداوم باید انجام گیرد اشاره کرد.
 

نحوه استفاده از دستگاه میخ کوب :

 
سیلندر میخ کوب بر روی نوک آن، همان جایی که میخ ها از آن خارج می‌شوند، قرار دارد. شما برای استفاده از میخ کوب باید نوک آن را بر روی چوب محکم کرده و سپس ماشه را فشار دهید. میخ کوب ها قابلیت تنظیم میزان عمق فرو رفتن میخ بر روی سطح را دارا می‌باشند و برای تنظیم آن بسته به نوع میخ کوب، که از دستورالعمل آن قابل مطالعه می‌باشد، میتوانید اقدام کنید

روش های شلیک تفنگ میخ کوب :

میخ کوب ها بر اساس ضامن و ماشه به دو دسته کلی تقسیم میشوند :
-دسته‌ای که در آن میتوان میخ ها را پشت سر هم پرتاب کرد(bump-fire trigger). در این دسته سرعت کار بطرز چشم گیری افزایش می‌یابد اما در صورت چشم پوشی از ایمنی میتواند خطراتی را برای مصرف کننده و حتی افراد حاضر در محل ایجاد کند.
-در دسته دیگر که نوع ضامن دار نیز نام دارد(single-fire trigger) نوک را بر روی محل محکم نگه داشته و ماشه را میکشید. شاید استفاده از این نوع میخ کوب ها کمی از سرعت شما را کاهش دهد اما هم  ایمنی بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد و هم دقت شما را افزایش می‌دهد.

دو روش برای کوبیدن میخ :

 
-روش اول که از به عنوان میخ مستقیم نام خواهیم برد همان استفاده معمول و رایج است؛ کوبیدن میخ به صورت عمودی و محکم کردن دو قطعه چوب بر روی یکدیگر.
-روش دوم که کمی حرفه‌ای و دشوار تر است در مواردی استفاده می‌شود که به جای عمود گرفتن میخ کوب بر روی سطح باید از آن با زاویه خاصی استفاده کرد که این روش را روش استفاده از میخ بی سر نیز میشناسند همچنین در بکار گیری این روش باید مواظب باشید که زاویه میخ کوب را طوری انتخاب کنید که پرتاب میخ باعث شکسته شدن چوب و یا بیرون آمدن میخ از سمت دیگر قطعه نشود.
 

نکات ایمنی ضروری در استفاده از میخ کوب ها :

 
در استفاده از میخ کوب همچون استفاده از سایر ابزار و دستگاه های برقی بکار گیری ابزار های ایمنی نظیر : گوش گیر، عینک و دستکش ایمنی ضروری می‌باشد.
بی احتیاطی های رایج در استفاده از میخ کوب ها وجود دارد که در اینجا به یک مورد بسیار مهم اشاره خواهیم کرد و خواهشمندیم که به این نکته توجه فرمایید :
-برخی افراد در راستای افزایش سرعت کار خود در صدد جدا کردن نوک میخ کوب با زور بر می‌آیند ؛ این کار ممکن است باعث پرتاب میخ به سمت بدن شما بشود و از انجام آن جدا پرهیز کنید.
 
در استفاده از میخ کوب به هیچ عنوان نباید دستکش ایمنی خود را فراموش کنید؛ برای کسب اطلاعات و انتخاب مناسب ترین دستکش ایمنی به مقاله توضیح کامل مهم ترین انواع دستکش های ایمنی مراجعه نمایید.