سلام. این مقاله پنجمین قسمت از دوره آموزش فروش ابزار و یراق هست که بصورت رایگان در اختیار شما قرار میگیره. ما در این قسمت قراره درباره ویژگی های فروشنده موفق صحبت کنیم. اما بنظر میرسه بهتره قبل از شروع این قسمت اگر قسمت قبل رو نخوندید ، حداقل یه نگاه بهش بندازید، اگر هم وقتش خوندن نداشتید ، ما اونجا یه پادکست براتون گذاشتیم که میتونید حین کار روتین یا رانندگی یا پیاده روی بهش گوش بدید! [همون کاری که تو این قسمت هم میکنیم !] قسمت چهارم با عنوان فروش شخصی چیست ؟ مشخص شده.

 

 پادکست مخصوص این مقاله که این زیر هست رو هم از دست ندید !

 

پادکست این قسمت به دلیل اهمیت فوق العاده این درس در دو بخش تهیه شده، هیچکدوم از دقایق این دو بخش رو از دست ندید.

 

بخش اول :

 

 

بخش دوم :

 

 

خب.

طبق تحقیقات انجام شده، فروشنده های موفق در هر صنف و کسب و کاری یک سری ویژگی های مشترک کلی داشتن. این اتفاق به ما این اجازه رو میده تا حدس بزنیم یک نفر برای تبدیل شدن به فروشنده موفق باید این ویژگی ها رو کسب کنه و در خودش پرورش بده. در این قسمت از سری آموزش های فروشندگی ابزارعمده قراره درباره این ویژگی ها صحبت کنیم.

 

ویژگی فروشنده موفق

 

خب فروشنده موفق با دخلی که در یک شب یا یک هفته یا یک ماه یا یک سال میزنه مشخص میشه؟ فروشنده موفق اون کسی هست که ساعت کاری بالا یا پایینی داره؟ فروشنده موفق دقیقا یعنی چی؟

بذارین همین اول کاملا صریح و روشن بهتون بگیم که منظور ما از فروشنده موفق چه کسی هست؟ ما قسمت دوم از این دوره آموزشی رو به پاسخ این سوال اختصاص دادیم که شما میتونید با کلیک بر روی عبارت فروشنده موفق کیه؟ به اون قسمت دسترسی داشته باشید. برای ما در این دوره آموزشی تعریف فروشنده موفق یکی از جملات جناب آقای شعبانعلی هست:

فروشنده حرفه‌ای و موفق کسی هست که بیشترین سهم در موفقیتش رو از توانمندی خود به دست میاره و نگران تغییر یک دولت یا یک مدیر یا یک قانون یا نرخ عوارض ورود و خروج یک قلم کالا یا پایان مدت قرارداد نمایندگی انحصاری خودش نیست.

این تعریف هر انتظاری که ما از فروشنده موفق و حرفه ای داریم رو روشن میکنه. اگر شما دخل خوبی دارید اما میزان فروش و سود صرفا به دلیل نوسان بازار یا وابستگی به شخص و ارگان دیگه‌ای هست، متاسفانه فرونده موفق و حرفه ای محسوب نمیشید. از اون طرف اگر « فعلا » دخل خیلی خوبی ندارید اما برای هرچیزی که تو همین وضعیت خراب و راکد بازار میفروشید صرفا به ویژگی و تخصص های خودتون متکی هستید، فروشنده موفق به حساب میایید. اگر هم میخوایید بدونید این ویژگی ها چی هست و چطور میتونید بدستشون بیارید، جای خوبی اومدید :)))

 

عاشق فروشندگی

 

عاشق فروشندگی بودن اولین ویژگی فروشنده موفق

 

هر تصمیمی که ما میخواییم تو زندگیمون بگیریم یا هر کاری رو که میخواییم شروع کنیم، از انتخاب رشته دانشگاه گرفته تا راه اندازی کسب و کار همیشه یه عده هستن که میگن برو سمت علاقه خود ، به حرف دلت گوش بده ، حالت توش خوبه؟ و ما اونقدر این جملات رو شنیدیم که برامون به کلیشه تبدیل شده اما ماجرا به همین سادگی نیست. بیایید کمی تو وضعیت بازار دقیق بشیم: فروشنده برای یک سرمایه گذار که پول زیاد اما ایده های کمی داره، صرفا به چشم یک کالای ارزون دیده میشه. از اون طرف الگوی فروشنده موفق در جامعه طرفدار های زیادی داره؛ این یعنی عرضه و تقاضای فروشندگی در بازار بالاست و دسترسی زیادی داره. خیلی ها فروشندگی رو بعنوان یک کار موقت یا به اصلاح کار تابستونی نگاه میکنن که زیاد هم سخت نیست. مگر چقدر میتونه سخت باشه که خریدار وارد بشه، بپرسه فلان جنس رو دارید یا نه، و بعدم اگر خوشش اومد اون رو بخره؟ خب همه ما که داریم توی بازار بصورت جدی فعالیت میکنیم میدونیم این طرز فکر نه تنها اشتباه هست، هیچ ربطی هم به موفقیت نداره! باتوجه به تعریف ما از فروش و فروشندگی در قسمت اول این دوره آموزشی، ما میدونیم که همه انسان ها به نوعی فروشنده هستن اما آیا این کار رو دوست دارن؟ قطعا نه.

برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق با درآمد و جایگاه اجتماعی خوب، شما باید بتونید با چشم های بسته خودتون رو در سال های پایانی و پیری زندگی، باز هم یک فروشنده تصور کنید. شما باید عاشق ارائه دادن یک محصول باشید!

پس از ویژگی عاشق فروشندگی بودن برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق شدن ساده نگذرید. اگر عاشقش نیستید یا برید دنبال کاری که بهش عشق میورزید و یا اگر هم بصورت اجباری در این شغل قرار داید، سعی کنید عاشقش بشید! اینجوری همه چیز عوض میشه :)))

 

علاقه مندی به خدمت به دیگران

 

علاقه مندی به کمک به دیگران

 

شاید با خودتون بگید من تو مغازه یک جنس دارم که مشتری بهش نیاز داره، به همین دلیل وارد میشه و اون رو از من بالاخره میخره اما مشکل دقیقا همینجاست: شما باید عاشق برطرف کردن نیاز مشتری باشید! همه ما بار ها در زندگی روزمره خودمون خرید کردیم و میکنیم اما چند تا فروشنده هایی که باهاشون برخورد داشتیم بهمون این حس رو دادن که میخوان نیاز ما رو برطرف کنن؟ چند بار پیش اومده با همچین فروشنده‌ای برخورد داشتیم و ازش چیزی نخریدیم حتی اگر دقیقا اون چیزی که میخواستیم رو موجود نداشته؟ پس این ویژگی هم یک شعار یا کلیشه بازار نیست، به تجربه خودتون رجوع کنید!

 

آشنایی با قوانین و تکنیک های فروش

 

آشنایی با تکنیک های فروش برای فروشنده موفق شدن

 

همین که شما تا اینجای مقاله رو خوندید و پادکست ها رو با دقت گوش میدید یعنی این ویژگی رو دارید! هدف ما از قسمت اول تا اینجا و ادامه این دوره آموزش رایگان فروشندگی دقیقا ایجاد همین ویژگی تو بازار ابزار و یراق هست. برای بدست اوردن این ویژگی شما اولا نیاز دارید عاشق فروشندگی باشید ( ویژگی اول که راجع بهش صحبت کردیم ) و در قدم دوم باید مطالعه، سرچ و کنجکاوی خودتون رو بالا ببرید. این دوره آموزش فروشندگی ابزارعمده هم هست. برای دنبال کردن تکنیک های فروش و مثال های عینی تر میتونید به قسمت های قبل مراجعه کنید. اگر دوست داشتید به بقیه هم معرفی کنید :)))

 

مهارت ارتباطی

 

مهارت های ارتباطی

 

همه ما میدونیم که فروشندگی بدون برقراری ارتباط موفق با مشتری حتی قابل تصور نیست اما باید توجه کنید که این ویژگی یک « مهارت » محسوب میشه نه فقط استعداد ذاتی. به این لیست نگاه بندازید و تصور کنید هم فروشنده ای رو که این مهارت رو داره و هم فروشنده ای که فاقد این مهارت هاست، شما از کدومشون خرید میکنید؟

  • حوصله زیاد برای به نتیجه رساندن معامله ها
  • حرفه ای گری
  • وفاداری به وعده ها
  • رعایت انصاف
  • توانایی مدیریت احساسات مثبت و منفی

این مهارت بحثی طولانی میطلبه که شاید ما در یک قسمت جداگانه بهش بپردازیم اما شما میتونید با مراجعه به سایت متمم به درس مهارت های ارتباطی مراجعه کنید. ما خودمون از اونجا یاد میگیریم!

 

استراتژی و تفکر استراتژیک

 

تصمیم گیری

 

استراتژی و تفکر استراتژیک هم مثل ویژگی های قبلی بسیار کلیشه‌ای شده اما بیایید چند دقیقه راجع بهش صحبت کنیم. بیایید اول تعریف خانم شرون اوستر ، استاد دانشگاه ییل رو ببینیم :

استراتژی یعنی اینکه من از بین مجموعه رفتار ها و اقدام های مختلف و گزینه های پیش رو، یک زیر مجموعه انتخاب کنم و تصمیم بگیرم که سایر گزینه ها را انتخاب نکنم.

جالب شد، نه؟

شما باید توجه داشته باشید سرمایه و زمان محدودی دارید، نمیشه گفت همزمان این امکان وجود داره که هم ابزار فروخت هم یراف فروخت هم دکور گرون زد هم سایت راه اندازی کرد و هم تمام این کار ها، شما مجبورید که گاهی تصمیم بگیرید کاری رو انجام ندید و برای این تصمیم باید نگاهی استراتژیک داشته باشید.

 

در آخر باز هم تاکید میکنم که پادکست ما رو از دست ندید، اون هایی که گوش میدن میدونن چرا :)))

 

فروشنده موفق